Sater and his daughters, 2019, oil pastel on fabriano paper, 47 x 65 cm
Amsterdam09 maart 2019 - 05 mei 2019

Marilyn Sonneveld en Majid Biglari in No Man’s Art Gallery

No Man’s Art Gallery – Van 9 maart t/m 5 mei presenteren NMAG en de bijbehorende bar twee nieuwe solotentoonstellingen, van Marilyn Sonneveld (NL) en Majid Biglari (IR). Sonneveld toont onder de expositietitel The beauty one cometh een nieuwe reeks werken waarin manipulatie van vrouwelijke schoonheid centraal staat. De Iraanse kunstenaar Biglari toont tevens een nieuwe serie, bestaande uit sculpturen, een fotografische installatie, schilderijen en een video. Zijn reeks, Recollection, is het resultaat van een archiefverzameling die hij maakte van verschillende wereldwijde gebeurtenissen van terreur, verlies en natuurrampen.

The beauty one cometh
Sonneveld ontleende de titel van haar expositie aan de definitie van de naam Nefertiti, de Koninklijke vrouw van de Egyptische Farao Achnaton. De beroemde buste van Nefertiti maakte haar tot de meest bekende vrouw van de Oudheid en bovendien tot het icoon van vrouwelijke schoonheid. De beroemde buste van Nefertiti kent een groot gebrek: er mist een oog. Door de jaren heen is de buste daarom hoofdzakelijk en-profiel en met schaduwwerking gefotografeerd, om zo haar missende oog te verbloemen. Sonneveld heeft het verhullen van soortgelijke afwijkingen in vrouwelijke schoonheid als vertrekpunt genomen voor haar solo-expositie in NMAG. Te zien zijn drie series waarin het vrouwelijk lichaam in verschillende vormen wordt weergegeven.

Recollection
Met Majid Biglari heeft NMAG voor het eerst een artist-in-residence. De in Teheran gevestigde kunstenaar heeft hier in de afgelopen twee maanden aan een nieuwe serie gewerkt. Recollection is het resultaat van een archiefverzameling die Biglari aanlegde van globale gebeurtenissen van terreur, verlies en natuurrampen. In de vorm van sculpturen, installaties en videowerk laat hij zien hoe de overvloed aan informatie in de media ons bewustzijn van deze wereldwijde ruïnes verstompt. Duidelijk wordt hoe de zich voortdurende herhalende informatiestroom een betekenisloze leegte achterlaat van nutteloze, esthetische reproducties en formele abstracte monumenten.

De twee solotentoonstellingen zijn beide t/m 5 mei te zien in No Man’s Art Gallery in Amsterdam.

Klik hier voor meer informatie.