werk van Barbara Rölling & Christopher Vicini
OUD AGENDAITEM

Vanitas - vergankelijkheid gevangen in klei

Museum en Atelier voor de Keramische Kunst Tienschuur - Werk van kunstenaars uit binnen- en buitenland hebben zich voor deze expositie laten inspireren door een eeuwenoud thema: Vanitas. ‘De ijdelheid der dingen’ maar ook vergankelijkheid staat hierbij centraal. Deze thema’s hebben ze weten te vangen in hun keramische kunstwerken en die laten zien dat aftakeling ook mooi kan zijn. Nu bij het Museum en Atelier voor de Keramische Kunst Tienschuur.

Het thema vanitas houd mensen al jaren bezig. Al in de Gouden Eeuw in de vele stillevens, Bijbelse voorstellingen en portretten stond de vergankelijkheid der dingen centraal. Een stilleven vol bloemen verwijst naar de seizoenen, naar tijd die voorbij gaat. Vaak werd er ook een slakje afgebeeld; symbool voor rotting en verval. Vlinders stonden voor het opstijgen van de ziel na de dood. Deze symboliek komt ook terug in de kunstwerken in deze expositie.

Vaak hing er een dreigende sfeer rondom dit thema; ‘als je niet oppast leef je niet vroom genoeg en beland je niet bij God’. ‘Als je niet oppast wordt je oud en lelijk’. De kunstenaars van deze expositie hebben dit oeroude thema vertaald naar iets wat de schoonheid van vergankelijkheid toont. Het is niet nodig om je zorgen te maken om rimpels, hangende huid of grijze haren. 

Natasja Lefevre’s werk toont overwoekering door de plantenwereld en combineert keramiek met metaal. Marja Kennis creëert schedels door gebruik van afdrukken van bladeren, met gipsen mallen en porselein. Dat vergankelijkheid ook een vrolijke noot kan hebben toont het werk van Barabara Rölling. Haar rijk gedecoreerde schedels kun je haast vergelijken met die van het Mexicaanse dodenfeest Día de Muertos.

Vanitas is te zien van 27 september tot 26 januari 2020 in het Museum en Atelier voor de Keramische Kunst Tiendschuur. Klik hier voor meer informatie.