Uitreiking van de publieks- en juryprijzen Cinekid 2019

Kinderen maken kennis met nieuwe media bij Cinekid's MediaLab: “Dat lukt niet als je alleen maar op YouTube zit.”

Tekst: Julien Goyet

Het culturele mediafestival Cinekid is dit jaar een interessante mengelmoes van films, games en interactieve activiteiten. Die laatste twee komen het meeste aan bod binnen de doe-tentoonstelling MediaLab, die dit jaar op vier verschillende locaties wordt gehouden. Programmeur Ward Janssen hoopt dat kinderen tussen de 4 en 14 een andere kant van nieuwe media ervaren: “Ze willen allemaal influencers worden, maar dat lijkt mij geen goed idee. Hier kunnen ze ook zien dat er veel meer leuke kanten zijn in de digitale wereld.”

Het festival is dit jaar te bezoeken op meerdere plekken in Amsterdam. Zo zijn er bijvoorbeeld activiteiten in het Eye museum en in theater de Meervaart. Het doel is om op die locaties de kinderen een geweldige culturele ervaring te bezorgen. Door middel van workshops, spellen en apps, krijgen zij inzicht in de experimentele kant van nieuwe media. “Maar we zijn geen festival die met vingertjes wijst en je waarschuwt voor het grote internet,” zegt Janssen. “Het is een vrolijke ervaring, een veel spannendere versie van een museum.”    

Waar populaire platforms als TikTok en YouTube vol zitten met commerciële doeleinden, laat MediaLab van CineKid de kinderen op een andere manier naar de wereld kijken. Er liggen veel kansen om jonge geesten te laten ervaren dat de aarde groter is dan zij denken. Andere perspectieven, andere achtergronden. Deze worden geëxposeerd op verschillende manieren. Climate Clips laat bijvoorbeeld zien hoe kinderen uit allerlei landen over klimaatproblemen denken, in het XR Lab kun je digitale dieren in je slaapkamer laten verschijnen en The Fortune Teller vertelt je wat de toekomst brengt voor de aarde zoals je haar nu behandelt. “Kinderen kunnen hier echt door de wereld browsen, en dat lukt niet als je alleen op YouTube zit,” aldus Ward Janssen.    

Het creëren van deze bijzondere tentoonstelling was een hectisch proces. Door corona-omstandigheden en voortdurend wisselende maatregelen, bleef het puzzelen voor de organisatie. “Na elke nieuwe persconferentie kwam er een nieuw plan. Nu vindt het festival op meerdere plekken plaats en hebben we daarnaast ook een online programma. Het voelt soms een beetje alsof we twee festivals tegelijk doen.”    

Toch is Cinekid, mede dankzij MediaLab, dit jaar weer een succes. Het festival is een origineel en ideaal uitje voor in de Herfstvakantie. Op de vraag wat het festival in de toekomst gaat doen, is het antwoord: “Eerst even een jaar bijkomen, en daarna eventueel uitbreiden naar het zuiden. Nieuwe directeur Heleen Rouw staat te springen om nieuwe mogelijkheden uit te voeren. “En dat is een voorbode voor veel mooie dingen,” sluit Janssen af.    

MediaLab is op bepaalde locaties nog te bezoeken tot 23 oktober Cinekid Play, het online platform van het festival, is de rest van het jaar nog te bezoeken en te gebruiken. Voor meer informatie, kijk je op www.cinekid.nl      

Terug naar het overzicht