Peter Wtewael, Utrecht, 1596-1660 De Aanbidding der Herders, gesigneerd en gedateerd 1619. Olie op paneel, 66 x 58,4 cm Collectie: Kunsthandel P. De Boer, Amsterdam
Ikoon: De Geboorte van Christus (centraal paneel van een triptiek) Kreta, circa 1500 Tempera op hout, 21,5 x 18 cm Collectie: Morsink Icon Gallery, Amsterdam
OUD AGENDAITEM

The Birth of Christ – When East meets West

Morsink Icon Gallery - Morsink Icon Gallery organiseert in samenwerking met Kunsthandel P. De Boer speciaal voor de kerstperiode de tentoonstelling ‘The Birth of Christ - When East meets West’. De expositie biedt een spannende verkenning van de christelijke beeldtaal in Russische en Griekse ikonen en Oude Meester schilderijen en is van 4 december tot en met 31 december 2020 op afspraak in Amsterdam te bezoeken. De getoonde werken kunnen dan ook online worden bekeken via de website van de galerie. https://www.morsink.com/  

Maria met het kindje Jezus in haar armen, het is de afgelopen 2000 jaar ontelbare keren afgebeeld. Op de intieme tentoonstelling die door Morsink Icon Gallery en Kunsthandel P. De Boer speciaal voor de decembermaand is samengesteld worden twee tradities naast elkaar getoond: de Westerse en de Oosterse. Tussen de zeven 16de- en 17de-eeuwse Vlaamse en Nederlandse schilderijen en de acht Byzantijnse, Griekse en Russische ikonen zijn grote verschillenen te zien, maar zeker ook overeenkomsten.  

In de eerste helft van de zestiende eeuw vertolkte de Vlaamse schilder ‘Meester van de Mansi Magdalena’ deze traditie op een tedere manier: het Christuskind, een mollige, naakte baby is vredig in slaap gevallen op de ontblote borst van Maria. Deze naaktheid lijkt haar moederlijke band met Christus te benadrukken. De kleine vingertjes van Jezus drukken op realistische wijze in de huid van zijn moeder. Maria houdt haar kind vast in haar armen, haar hoofd naar hem toe gebogen, haar ogen bijna gesloten. De plooien van haar kleding vallen sierlijk om haar lichaam. In de achtergrond is een heuvelachtig landschap geschilderd met enkele huizen. Alleen de aureolen verwijzen naar het goddelijke, voor het overige is het een realistisch tafereel.  

Bij een paneeltje met de Madonna dat rond het jaar 1350 in Byzantijnse stijl is geschilderd, houdt Maria het Christuskind in haar armen en is haar hoofd naar Hem toegenegen. Van ontblote borsten of een naakte Christus is echter geen sprake. De proporties van het lichaam van Christus lijken bijna op die van een kleine volwassen man. Door de indringende blik van Maria, die kenmerkend is voor de Byzantijnse kunst, is er direct contact met de toeschouwer. De plooien van haar gewaad vallen in rechte, strenge lijnen. Hierdoor doet de compositie weinig realistisch aan, hetgeen wordt versterkt door de volledig gouden achtergrond. Door de lijnen, het goud en de lichamen wordt benadrukt dat Maria en Jezus niet alleen menselijk zijn, maar bovenal horen bij een goddelijke wereld.  

Toch wist ook deze kunstenaar de tederheid over te brengen. Dit gebeurt niet door het toevoegen van realistische elementen aan het tafereel, maar door de kracht van de gebaren tussen Moeder en Kind. Maria heeft haar hoofd licht gebogen naar haar zoon, terwijl Christus op tedere wijze de kin van zijn moeder vasthoudt. Zo is op twee compleet verschillende manieren hetzelfde afgebeeld: de sterke, liefdevolle band tussen een Moeder en haar Zoon.  

‘The Birth of Christ - When East meets West’ is van 4 december t/m 31 december 2020 op afspraak te bezichtigen van maandag t/m vrijdag (info@morsink.com / + 31 653468170).

Voor meer informatie klik je hier!