Ulay, S'he, 1973–1974, Copyright The Artist, Courtesy ULAY Foundation
S'he, 1973-74, Original Auto-Polaroid, type 107, 8,5 x 10,8 cm. Met dank aan ULAY Foundation
Ulay/Marina Abramović, Breathing In/Breathing Out, 1977, performance, 19 minuten, Studenski Kulturni Center Belgrado. Met dank aan ULAY Foundation en Marina Abramović Archives
OUD AGENDAITEM

Ulay Was Here

Stedelijk Museum Amsterdam - Het Stedelijk Museum presenteert ULAY WAS HERE, het grootste retrospectief ooit van het oeuvre van Frank Uwe Laysiepen, bekend als Ulay (1943–2020). Het is ook de eerste internationale postume tentoonstelling, met veel niet eerder getoonde werken. Ulay’s werk is kwetsbaar, eerlijk en rauw. Hij gebruikte zijn eigen lichaam in zijn kunst en ging tot het uiterste in zijn zoektocht naar zijn identiteit. Wereldberoemd werd hij vanwege zijn twaalfjarige samenwerking met Marina Abramović – samen met haar was hij een van de belangrijkste grondleggers van de performancekunst. Hoewel hun werken iconisch zijn geworden, laat de tentoonstelling zien dat Ulay zowel voor als na die tijd een indrukwekkend solo-oeuvre heeft opgebouwd.  

De tentoonstelling Ulay werkte persoonlijk mee aan dit grote overzicht voordat hij afgelopen maart overleed. Met circa 200 werken geeft ULAY WAS HERE een dwarsdoorsnede van zijn hele oeuvre, aan de hand van vier thema’s: zijn performances, ook in combinatie met fotografie; zijn onderzoek naar (gender)identiteit en zijn lichaam als medium; de maatschappelijke betrokkenheid in zijn kunst en zijn relatie met Amsterdam, de stad waar hij zich vanaf 1968 veertig jaar aan zou verbinden. De tentoonstelling omvat foto’s, Polaroids (zwart wit en kleur, van klein formaat tot levensgroot), Polagrams, sculpturen, projecties (video- en fotoregistraties en films) en documentatiemateriaal.  

Pionier van Polaroid-fotografie
Ulay’s oeuvre is geworteld in de fotografie. Hij begon zijn artistieke carrière met een zoektocht naar zijn genderidentiteit, en deed dit via zijn lichaam. Dat resulteerde aanvankelijk in series aforismen, visuele poëzie, Polaroidfoto's en performances, aanvankelijk zonder publiek. Ulay nam honderden zelfportretten en verkende zijn lichaam door op zijn huid te schrijven, het te versieren, te doorboren en erin te snijden. Zijn onderwerp en zijn benadering waren compleet nieuw, en ook de manier waarop hij de camera gebruikte als hulpmiddel om zijn identiteit te onderzoeken. Daarnaast stelde hij vragen over wat een man of vrouw is, zoals in de Polaroid-serie S'he, waarin hij half als man, half als vrouw poseert. Ulay zou zijn leven lang zijn identiteit onderzoeken, en betrok daarin ook wat het betekent om de ‘ander’ te zijn, of het nu iemand van een ander geslacht is of iemand uit een minderheid. 

Voor meer informatie klik je hier!