Berenice Abbott. Aerial view of New York at Night, March 20, 1963 58,4 × 45,7 cm, International Center of Photography, Gift of Daniel, Richard, and Jonathan Logan, 1984 (786.1984) © Getty Images/Berenice Abbott
OUD AGENDAITEM

Berenice Abbott - Portretten van het moderne leven

Huis Marseille - Dit najaar presenteert Huis Marseille een grote overzichtstentoonstelling van de beroemde Amerikaanse fotograaf Berenice Abbott (1898–1991). Voor het eerst is er in Nederland een omvangrijke selectie van haar werk te zien uit belangrijke Amerikaanse collecties. Abbott is een van de sleutelfiguren in de geschiedenis van de 20e-eeuwse fotografie. Zij heeft niet alleen een veelzijdig oeuvre nagelaten, maar had ook een uitgesproken mening over de rol van de fotografie in de maatschappij, die zij in diverse publicaties ventileerde. Haar werk sloeg een brug tussen de artistieke avant-garde op ‘het oude continent’ en de opkomende kunstscene in het New York van de jaren twintig en dertig.

Het idee van moderniteit sijpelt door in al het werk van Berenice Abbott: van haar portretten van vooruitstrevende kunstenaars en intellectuelen en haar verbluffende kijk op de stad New York tot haar foto’s van wetenschappelijke thema’s, waarop ze de resultaten van verschillende natuurkundige experimenten vastlegde. Abbotts oeuvre weerspiegelt ook het moderne in de fotograaf zelf, haar wil om altijd voorop te lopen en haar grote talent om veranderingen in haar omgeving niet alleen op te merken, maar ook treffend in beeld te brengen. Berenice Abbott was een groot voorvechter van het modernisme in de fotografie, en fel gekant tegen het schilderachtige picturalisme, een stijl die begin 20e eeuw de fotografie domineerde. Een goede foto was, vond zij, geënt op de specifieke eigenschappen van de fotografie zelf en niet op die van de schilderkunst.

Het hart van de tentoonstelling wordt gevormd door Abbotts foto’s van de stad New York. Als zij er in 1929 terugkeert, voelt ze direct een grote urgentie om deze stad van enorme contrasten en tegenstrijdigheden, een stad die telkens verandert en nooit hetzelfde is, te fotograferen. In 1935 kan ze intensief aan de slag dankzij een substantiële subsidie van het Federal Art Project, een overheidsinitiatief bedoeld om in de crisisjaren banen te creëren en de economie een impuls te geven. Changing New York noemt ze het project, dat in 1939 ook in boekvorm verschijnt, met teksten van haar partner Elizabeth McCausland. In haar camera transformeert New York in een levend wezen, met een buitengewoon karakter, dat de bezoekers tot op de dag van vandaag kunnen traceren als ze door de drukke straten lopen en zich verbazen over de moderne schoonheid van de wolkenkrabbers. Winkels, mensen, bruggen, straten, interieurs, gebouwen in aanbouw, iconische gebouwen van buiten of van bovenaf gezien komen allemaal samen in een portret van de stad.

Klik hier voor meer informatie over Berenice Abbott - Portretten van het moderne leven, van 7 september t/m 1 december 2019 te zien in Huis Marseille.