Couple in a Café, near the place d’Italie, c. 1932 © Estate Brassaï Succession, Paris
OUD AGENDAITEM

Brassaï

Foam - Met trots presenteert Foam het eerste retrospectief van Brassaï in Nederland. Deze Franse fotograaf van Hongaarse komaf is één van de meest prominente kunstenaars van de twintigste eeuw. Brassaï (1899 – 1984) maakte talloze iconische beelden van het Parijse leven in de jaren 30. Hij stond bekend om zijn nachtelijke beelden van de stad, maar hij fotografeerde ook de high society, het ballet, de opera en de intellectuelen – waaronder zijn vrienden en tijdgenoten als Pablo Picasso, Salvador Dalí en Henri Matisse. De tentoonstelling in Foam is, met meer dan 170 vintage prints, originele tijdschriften, boeken, tekeningen en een sculptuur, een ode aan de waardevolle erfenis van deze buitengewone fotograaf.

Brassaï kwam in 1899 ter wereld als Gyula Halász in Brassó, Transsylvanië (toen onderdeel van het Oostenrijks-Hongaarse rijk, tegenwoordig Brașov, Roemenië). Hij studeerde aan de Hogere School voor de Kunsten in Berlijn voordat hij zich in 1924 in Parijs vestigde, een stad die het hoofdonderwerp werd van zijn werk. Hij begon als schilder maar kwam er al snel achter dat zijn grootste en meest originele talent in fotografie lag. Om zijn echte naam voor zijn schilderijen te behouden, ondertekende hij zijn journalistieke werk, karikaturen en foto’s met ‘Brassaï’ (‘van Brassó’). Zijn foto's zouden het pseudoniem beroemder maken dan zijn echte naam. Brassaï is een van de grondleggers van een nieuwe artistieke traditie in de fotografie in de jaren 30. Een eerdere generatie fotografen probeerde slechts de traditionele kunsten na te bootsen. De nieuwe generatie behandelde fotografie als een zelfstandige kunstvorm en bovendien als het perfecte medium om het hedendaagse leven vast te leggen.

Met zijn fotoboek Paris de Nuit (1933) werd Brassaï bekend om zijn voyeuristische portretten van Parijs in het donker van de nacht, maar hij fotografeerde ook het dagelijkse leven in de stad. Zijn foto’s van monumenten, pittoreske plekken, scenes uit het alledaagse leven en bouwkundige details weerspiegelen de onweerstaanbare fascinatie van de kunstenaar voor de Franse hoofdstad. Hij was geboeid door het leven op straat, de ziel van de stad, die vooral ’s nachts tot leven kwam. De schooiers, prostituees, pooiers en ander ‘uitschot’ waren voor hem een onlosmakelijk en authentiek onderdeel van Parijs. Hij stelde een enorme collectie aan beelden samen van uitgaansgelegenheden, variërend van nachtclubs tot populaire festivals, inclusief de mensen die ze bezochten. Ook maakte hij intrigerende portretten van zijn vele kunstenaarsvrienden in de omgeving van Montparnasse, het epicentrum van de kunsten in Parijs. De meeste van deze portretten waren van bekende mensen, wat hem in een zeer comfortabele positie bracht. Zo werkte hij samen met het luxe kunstmagazine Minotaure vanaf de eerste uitgave en speelde er door de jaren heen een prominente rol in. Na de oorlog reisde hij ook regelmatig in opdracht voor het Amerikaanse tijdschrift Harper's Bazaar.

De tentoonstelling in Foam laat vele artistieke uitingen van de fotograaf zien, variërend van foto’s tot tekeningen van vrouwelijk naakt. Twaalf thema’s worden getoond: Paris by Day, and by Night, Minotaure, Graffiti, Society, Places and Things, Personages, Sleep, Pleasures, Body of a Woman, PortraitsArtists, Writers, Friends en The Street. De uiteenlopende thema’s weerspiegelen de diversiteit van het fotografische werk van Brassaï.

Klik hier voor meer informatie over Brassaï, van 13 september t/m 4 december 2019 te zien in Foam.