Giorgio Andreotta Calò, "Anastasis" (2018), in de Oude Kerk Amsterdam. Beeld: Oude Kerk
OUD AGENDAITEM

Calò: Anastasis in de Oude Kerk

Komende zomer presenteert de Oude Kerk het nieuwste, monumentale werk van Giorgio Andreotta Calò (Venetië, 1979). Calò ontwikkelt site specifiek werk waarmee hij een ingrijpende verandering in het interieur van de kerk teweegbrengt. Wie tijdens de zomermaanden de kerk binnenloopt komt in een zee van rood licht terecht. ‘s Avonds laat schijnt het rode licht naar buiten en voegt het zich bij het rode schijnsel van de talrijke bordelen en peeskamers rondom de kerk. Een zomer lang leeft de kerk mee met licht en donker; binnen en buiten circuleren om elkaar heen, op het ritme van zonlicht en de omdraaiing daarvan.

Met het rode licht brengt Calò de rooms-katholieke beeldtaal terug in het gebouw en reflecteert hij op de Beeldenstorm van 1566 en de ommekeer in religieus denken. Als een flashback naar de rooms-katholieke tijd van vóór de Alteratie. Ten gevolge van de Alteratie gingen parochiekerken en kapellen over in handen van de protestanten en kregen zij nieuwe namen. Sindsdien staat de oudste parochiekerk van de stad, de Sint Nicolaaskerk, dan ook als Oude Kerk bekend. 

Van het enig overgebleven katholieke glas-in-loodvenster (Maria-glas) maakt de kunstenaar gedurende de tentoonstelling directe impressies, als vertrekpunt voor een nieuw fotografisch werk waaraan ook de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten een bijdrage levert. Het rode licht beschermt het nog niet ontwikkelde beeld en schept dezelfde condities als een donkere kamer (doka). De hele zomer door functioneert de kerk als studio en doka.

Giorgio Andreotta Calò
Giorgio Andreotta Calò (1979) behoort tot een generatie kunstenaars die zich inspant om vanuit een analyse van het verleden het politieke en maatschappelijke heden te verklaren. Met zijn intuïtieve en organische werkwijze balt hij geschiedenissen samen om ze vervolgens door middel van een rituele performance of fysieke actie aan een specifieke locatie te koppelen. Zo creëert hij ervaringen die zowel de kunstkenner als de niet-kenner raken. 

Cruciaal in de ontwikkeling van zijn werk was zijn verblijf aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten (2009/2011), en verzorgde hij op de Biënnale van Venetië van 2017 een monumentaal werk in het Italiaanse Paviljoen. Giorgio was genomineerde voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs en zijn werk bevindt zich in meerdere Nederlandse collecties waaronder die van het Stedelijk Museum Schiedam.

De tentoonstelling “Anatasis” loopt van 25 mei t/m 23 september 2018 in de Oude Kerk in Amsterdam. Kijk hier voor meer informatie.