Sons of Cush, 2016 © Deana Lawson. Courtesy of the artist and Sikkema Jenkins & Co., New York
Amsterdam 08 juni 2019 - 01 september 2019

Deana Lawson

Huis Marseille - De Amerikaanse fotograaf Deana Lawson (Rochester, 1979) wordt geroemd als een van de meest fascinerende fotografen van haar generatie. In haar werk zoekt Lawson naar een uitdrukking van de persoonlijke kracht van haar modellen. De tentoonstelling in Huis Marseille is de eerste grote solotentoonstelling van het werk van Deana Lawson in Europa.

Deana Lawson, die in 2004 afstudeerde als Master of Fine Arts in fotografie aan de Rhode Island School of Design, groeide op in Rochester, New York. Hier was het hoofdkantoor van The Eastman Kodak Company gevestigd, waar Lawsons moeder werkte. Haar vader werkte voor Xerox en was tevens de familiefotograaf. Naar eigen zeggen vormden haar familie en hun fotoalbums de basis voor Deana Lawsons interesse in fotografie en haar esthetiek. Haar iconografie is sterk geïnspireerd door het milieu waarin ze zelf opgroeide.

Deana Lawsons werk concentreert zich op de ervaring van de zwarte mens in de gehele diaspora, zowel in verschillende Amerikaanse staten als in het Caribisch gebied en Afrika. Ze onderzoekt wat de zwarte diaspora kan omvatten, niet alleen in historisch, maar ook in materieel en emotioneel opzicht. Tijdens haar reizen naar Jamaica, Haïti en West-Afrika verdiepte Lawson zich onder meer in rituelen en spiritualiteit. De manier waarop het lichaam in verschillende rituelen geëerd wordt door het te versieren, wordt door Lawson bijvoorbeeld toegepast in het gebruik van kleding, sieraden en accessoires in haar portretten. De details in haar werk hebben een functie, in dit geval zowel het op een voetstuk plaatsen van haar model als het aanwakkeren van een gevoel van herkenning en verbondenheid bij de kijker.

In veel opzichten refereert Deana Lawson in haar werk – bewust of onbewust – aan schilderkunstige principes. Haar aandacht voor compositie, kleur en iconografie maakt dat het werk zijn plaats opeist binnen de kunstgeschiedenis. Met formele elementen als belichting en positionering, die intimiteit en/of provocatie suggereren, versterkt Lawson de verbeelding van de kracht en de vrijheid van haar modellen via de persoonlijke ruimte. Vaak fotografeert Lawson personen uit een lager sociaal-maatschappelijk milieu. In hen herkent ze naar eigen zeggen de omgeving waarin zij zelf opgroeide. Ze vindt haar zwarte modellen op straat, in het openbaar vervoer, in schoonheidssalons, in nachtclubs, in kerken of in fastfoodrestaurants. Vervolgens portretteert ze hen met een middel- of grootformaat camera, en legt hen vast met een waardigheid en grootsheid die de geportretteerde boven zijn dagelijkse omstandigheden verheft.

Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling van Deana Lawson, van 8 juni t/m 1 september 2019 te zien in Huis Marseille.