Euan Uglow, Ali, 1995-1997, private collection, courtesy the Estate of Euan Uglow
Gorssel 26 mei 2019 - 01 september 2019

Euan Uglow | Painting Perception

Museum MORE - How to connect the physical and the perceptive? Dat was de vraag waarmee de Britse schilder Euan Uglow zich zijn hele werkende leven heeft beziggehouden. Hoe krijg je dat wat je vóór je ziet en waar je op een of andere manier verrukt van bent nou zodanig op het doek dat je ook dáár, op dat stukje platte vlak, die verrukking ervaart? Voor Uglow was er maar één mogelijkheid: kijken en meten, meten en kijken, en schilderen.

Een selectie van circa 60 naakten, portretten, stillevens, landschappen en 20 tekeningen zal een uniek inzicht geven in Uglows obsessieve zoektocht naar absolute perceptie. Artistiek directeur Ype Koopmans: “Uglow’s radicale en experimentele oeuvre kan zich gemakkelijk meten met het werk van gevierde landgenoten Francis Bacon en Lucian Freud. Uglow hield echter graag afstand tot de kunstwereld - was niet uit op stardom - en bouwde een grote reputatie op als artists’ artist. Bewonderd door collega’s vanwege zijn ‘gestructureerde schilderijen vol gecontroleerde en daarom krachtige emotie’. Euan Uglow werd onder andere bekend door verzamelaars als popster David Bowie en designer Paul Smith. En het feit dat één van zijn schilderijen nooit geëxposeerd mocht worden omdat de latere Mrs.Cherie Blair daarvoor naakt model heeft gestaan. De tentoonstelling is het eerste overzicht van Uglows schilderkunst buiten Groot-Brittannië.

Geometrie was zijn passie. Terwijl hij in zijn vroege werk zocht naar de geometrie die al in de werkelijkheid aanwezig was, zou hij later steeds meer de werkelijkheid dwingen zich naar de geometrie te vormen. In de afzondering van zijn atelier creëerde hij zijn eigen werkelijkheid, zorgvuldig gearrangeerde opstellingen – ‘set ups’ – voor een stilleven of een vrouwelijk naakt, zijn favoriete onderwerpen. Ooit vroeg hij een model te poseren als de piramide van Gizeh. Een ander model werd gevraagd haar haar af te knippen in een perfect horizontale lijn. Weer iemand anders schilderde hij vanaf een in hoogte verstelbare zitplaats, zodat hij alle lichaamsdelen exact recht van voren kon weergeven, zonder optische verkortingen.

Het resultaat van Uglows bijzondere werkwijze zijn opvallend heldere en harmonieuze voorstellingen met een facetachtige structuur, die de ruimte met sculpturale, of beter gezegd architectonische precisie definiëren, die de aanwezigheid van een jonge vrouw, een stuk fruit of een stadsgezicht bijna letterlijk tastbaar maken. Het realisme van Uglow is geen vertaling of interpretatie van de wereld om ons heen maar een gestold moment van intense waarneming. De kracht van dit werk is een paradox: de extreme objectiviteit van Uglows schilderijen maakt het wonder van de werkelijkheid alleen maar groter.

Klik hier voor meer informatie over Euan Uglow | Painting Perception, van 26 mei t/m 1 september 2019 te zien in Museum More.