Rafael Rozendaal, "Abstract Browsing 17 08 10X (o.a. Amazon, Google Drive en Twitter)", 2017. Beeld: Tommy de Lange
Tilburg17 maart 2018 - 03 maart 2019

TextielMuseum: Kleur & Abstractie

Laat je vanaf 17 maart in het TextielMuseum verwonderen door een breed spectrum aan abstracte textiele werken vanaf de jaren 1960 tot nu, in de expositie "KLEUR & ABSTRACTIE: Generaties in Dialoog." Twee generaties kunstenaars en vormgevers treden met hun werken in een dialoog. Er wordt zowel werk getoond van de oudere generatie kunstenaars die het thema kleur en abstractie in het medium textiel verkent, als ook werk van de jongere generatie die geïnteresseerd is in het onderwerp. 

Textiel in de kunst stond lange tijd synoniem voor het tweedimensionale vlak van wandkleden. De emancipatie van textiel als medium in de beeldende kunst vanaf de jaren 1960 brengt daar verandering in. Er ontstaan driedimensionale textiele werken en installaties: geweven sculpturen, doeken in latex gedompeld en materiaalexperimenten met synthetische garens, metaaldraad, sisal en hennep. De keuze voor textiel zorgt voor een bijzondere, visuele en fysieke ervaring. Désirée Scholten-van de Rivière en Loes van der Horst, maar ook Harry Boom, Lam de Wolf en Marjan Bijlenga zijn Nederlandse pioniers in het verkennen van de vormende mogelijkheden van textiel.

Oude en jonge generatie 
Kleuren roepen stemmingen op, zonder dat we ons daar op het moment van waarneming bewust van zijn. Zelfs bij een blind persoon verhoogt de hartslag bij het binnentreden in een rode ruimte. Beeldend kunstenaars gebruiken kleuren om formele en persoonlijke redenen, om uitdrukking te geven aan een emotie of een spirituele ervaring of om met de kijker te communiceren. Peter Struycken, Ria van Eyk en Lam de Wolf, geboren tussen 1939 - 1955, behoren tot de oudere generatie van kunstenaars die het thema kleur en abstractie in het medium textiel verkent. 

De jongere generatie die is geïnteresseerd in het onderwerp kleur en abstractie wordt vertegenwoordigd door kunstenaars als Reinoud van Vught en Rafaël Rozendaal, maar ook vormgevers als Bertjan Pot en het Eindhovense duo Raw Color. Reinoud van Vught (1960) hanteert vergeleken met Struycken en Rozendaal een zacht kleurpalet en een meer ambachtelijke werkwijze. Zijn poëtische wandkleden in subtiele natuurlijke tinten vinden hun oorsprong in een serie grote tekeningen waarin hij experimenteert met verf en water.

De tentoonstelling “Kleur en Abstractie: Generaties in Dialoog” loopt van 17 maart 2018 t/m 3 maart 2019. Klik hier voor meer informatie.