Vanaf juni opent in het Kröller-Muller museum een grote tentoonstelling gewijd aan de Franse schilder en tekenaar Odilon Redon (1840-1916). Tijdens die tentoonstelling zal Tête de Persée een speciale plek innemen: dit schilderij is sinds kort vast onderdeel van de museumcollectie.
Odilon Redon begon als tekenaar, leerde prenten maken van zijn leermeester Rodolphe Bresdin en werkte lange tijd uitsluitend in zwart-wit, met de lithografie als zijn voornaamste medium. Pas in de jaren negentig ging kleur een grotere rol spelen in zijn oeuvre.
Tête de Persée is een bijzonder werk in het oeuvre van Redon, omdat het een zeer vroeg werk in kleur is en omdat het een van de vroegste versies is van het voor Redon kenmerkende thema van het ‘losse’ of afgehakte hoofd. Dit thema komt in verschillende vormen en met telkens wisselende betekenissen in zijn werk voor. Als hoofd van Johannes de Doper of van Orpheus, of zonder een specifieke identiteit of betekenis.
Gezien op de TEFAF
Het Kröller-Müller Museum beschikt over een omvangrijke Redonverzameling, voor het merendeel bijeengebracht door Helene Kröller-Müller. Door de vroege datering en door de thematiek is Tête de Persée een belangrijke toevoeging aan de bestaande verzameling, met name in relatie tot tekeningen van ‘losse’ hoofden daterend uit dezelfde tijd als Perseus.
Het schilderij werd gekocht voor een bedrag van €540.000 bij Eric Gillis Fine Art in Brussel, naar aanleiding van een presentatie op de TEFAF 2018 waar het schilderij was te zien. Tête de Persée is vanaf 2 juni te zien in de tentoonstelling “Odilon Redon: la littérature et la musique.”