De vier seizoenen, 2003, Jan Wolkers. Assemblage op board (lente: watten en perspex, zomer: stofdoek en tape, herfst: elastiek en plantenstengels (berenklauw), winter: glas en watten). Vierluik. Elk deel: ca. 21 x 21 cm.
Hommage aan J. S. Bach, 1995, Jan Wolkers. Olieverf en zand op doek. 239 x 211 cm. Negenluik.
Het gezin Wolkers in Oegstgeest, 1934, Jan Wolkers rechts op hek, naast zijn vader.

Nalatenschap Jan Wolkers naar Leiden

Jan Wolkers (1925-2007) en zijn echtgenote Karina hadden de wens om de collectie naar Leiden te brengen. Museum De Lakenhal en de Universitaire Bibliotheken Leiden hebben de nalatenschap van Jan Wolkers weten te verwerven. Op deze manier blijft het werk van een van Nederlands belangrijkste en meest veelzijdige kunstenaars van na de Tweede Wereldoorlog behouden en beschikbaar voor expositie, onderwijs en onderzoek.

De nalatenschap bestaat uit het literaire en persoonlijke archief van Wolkers, zoals brieven, dagboeken, familiefoto’s, aantekeningen, typoscripten, drukproeven en nog veel meer. Een belangrijk deel van het materiaal is gerelateerd aan literair werk als Kort Amerikaans, Een roos van vlees, Terug naar Oegstgeest, De walgvogel, De doodshoofdvlinder en de vroege verhalenbundels. Ook zijn er brieven en documenten rond opdrachten van beeldend werk en rond de verfilming van Turks fruit en andere romans. Verder zijn er circa 220 tekeningen, waaronder alle vroege zelfportretten, dier- en plantenstudies, landschappen, modeltekeningen, tekeningen in relatie tot beeldhouwwerken en selectie uit Wolkers’ late aquarellen. 

Wolkers werd in Oegstgeest geboren en bracht daar zijn jeugd door. Als tiener legde hij, op zijn zwerftochten door de omgeving, de natuur in en rondom Leiden vast in tekeningen, aquarellen en eerste schilderijen. Zijn gereformeerde opvoeding en ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog waren bepalend voor zijn ontwikkeling, evenals de culturele rijkdom van Leiden.