Singer Laren heeft recent twee schilderijen uit particulier bezit geschonken gekregen: Korenbloemen met klaproos uit 1910 van Jan Sluijters (1881-1957) en Interieur uit 1912 van Leo Gestel (1881 – 1941). Geïnspireerd door het fauvisme, presenteren Jan Sluijters en Leo Gestel zich samen met Piet Mondriaan in de jaren rond 1910 als de ‘ultra modernen’. Het bloemstilleven en interieurstuk met bloemen zijn vanaf dinsdag 21 mei te zien in de tentoonstelling Geschilderde bloemen en vanaf 2021 veelvuldig in de nieuwe museumvleugel.
Jan Sluijters, Korenbloemen met klaproos
Verrijkt door verschillende verblijven in Parijs, het epicentrum van de vernieuwingen in de kunst, experimenteerde Sluijters er rond 1910 op los met licht en kleur. In dit vroege 'Larense' werk wordt de donker paarsblauwe achtergrond opgelicht door blauwgroene korenbloemen en dieprode klaprozen.
Leo Gestel, Interieur
Dit met bloemen en bloempatronen getooide interieur is een prachtig voorbeeld van de vlak decoratieve stijl van Leo Gestel, waarin hij tot een vereenvoudiging kwam van vormen en vlakken. Het betreft een onbekend hoogtepunt uit het oeuvre van Gestel. Het decoratieve effect wordt benadrukt door het weglaten van schaduwen en perspectief. Contouren doen denken aan het werk van Gauguin en Cézanne die Gestel net als Van Gogh beschouwde als “voormannen voor de nadien komende kunstuitingen”. Het tafelkleed, mogelijk naar ontwerp van Jaap Gidding, verleent het interieur een modern aanzien en typeert het vooruitstrevende Amsterdamse kunst-milieu waar Gestel deel van uitmaakte.
De tweede zomerperiode van de door Piet Oudolf ontworpen beeldentuin, is de aanleiding voor een presentatie van bloemschilderijen uit de eigen verzameling van Singer Laren: een keuze van kunstwerken uit de periode van het Nederlandse impressionisme en modernisme. De keuze varieert van roze en witte rozen van de 'Larense' impressionist Evert Pieters, tot dieprode pioenen van Amsterdamse School schilder Floris Verster. Van paarse korenbloemen van de ultramoderne Jan Sluijters via de vlak-decoratieve rozen van Leo Gestel tot een enkele knalgele tulp van fauvist Kees van Dongen. De expressionistische witte cyclamen van Mommie Schwartz en andere Bergense School kunstenaars benadrukken met hun contrastrijke beeldtaal vooral de vormen van plant en bloem.