Herman de Vries, My poetry is the world, 1974
Soll LeWitt, Zonder titel, 1992
Bill Woodrow, Rotszwerm, 2001

Vier nieuwe aanwinsten in beeldentuin Kröller-Müller Museum

Nu de ‘winterverpakking’ van enkele kwetsbare beelden in de beeldentuin is verwijderd en de tuin klaar is voor het voorjaar, maakt het Kröller-Müller Museum vier nieuwe aanwinsten bekend van Bill Woodrow, herman de vries, Sol LeWitt en Jan van Munster.

Bill Woodrow
Rockswarm is een van de sculpturen die Bill Woodrow maakte over bijen en het houden ervan. Woodrow is zelf imker. Deze werken komen voort uit zijn fascinatie voor de hechte organisatie van een bijenvolk, en voor de kwetsbaarheid ervan. Rockswarm laat de formatie zien van een zwerm, een fenomeen dat zich alleen voordoet bij een aanstaande of voorbije verplaatsing. In Rockswarm is de plaats van aankomst of vertrek van de stralende, met bladgoud bedekte kluwen bijen, de weinig beschuttende omgeving van een kale rots.

herman de vries
my poetry is the world ... werd door herman de vries in 1974 gemaakt ter gelegenheid van het eerste Symposion in Gorinchem, een periodiek georganiseerde kunstmanifestatie voor constructivistische en concrete kunst. De tegel lag van 1974 tot 1984 in het trottoir voor Kunstcentrum Badhuis in Gorinchem en vervolgens van 1988 tot 2008 voor de vries’ galerie Art Affairs in Amsterdam. Nu ligt het werk in het pad naar de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum, waar de bezoekers er al dan niet achteloos overheen kunnen lopen. In de steen is het alomvattende motto van herman de vries gebeiteld: my poetry is the world.

Sol LeWitt
Zonder titel, 1992, is het tweede beeld van Sol LeWitt in de beeldentuin van het Kröller-Müller. Net als de monumentale Six-sided tower is dit nieuwe beeld opgebouwd uit gemetselde betonblokken. Zonder titel bestaat uit vier niveaus: het onderste niveau bestaat uit één laag stenen, de niveaus daarboven zijn respectievelijk twee, drie en vier stenen dik. Doordat de vier lagen zich aan twee zijden telkens met twee stenen versmallen, ontstaat een zich naar boven verjongende ‘toren’. Zonder titel is een veel intiemer beeld dan Six-sided tower. Het is daarom dicht bij het museum geplaatst, waar het een relatie aangaat met de architectuur.

Jan van Munster
Battery For Five Fingers is het beeld dat Jan van Munster in de zomer van 2018 schonk aan het museum. De negen ton zware granieten bol is één brok samengebalde energie. De vijf ronde gaten nodigen uit om je vingers erin te steken, om je zo 'op te laden'. Battery vond een plaats in de beeldentuin, waar al sinds 1988 het granieten beeld +- ligt. De lengte van de plus en de min en de doorsnede van de bol bedragen 172 centimeter, Van Munsters lichaamslengte.

De beelden zijn nu te bekijken in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum.