Beeld: Almicheal Fraay, OSCAM.

Costume, het familiefeest waarvoor OSCAM is bedoeld

Open Space Contemporary Art Museum (OSCAM)
Amsterdam-Zuidoost

Ganzenpoort, Bijlmer. Op deze plek gaat de buurt de straat op om elkaar te spreken. Er is geen haast, maar gelach. Geen agenda-afspraak over drie weken, maar spontane ontmoetingen. De geur van lekker eten en de kleur van eigenwijze outfits. Steek de straat over en je stuit op OSCAM. Het Open Space Contemporary Art Museum is een culturele broedplaats die vorig jaar werd geopend ter gelegenheid van 50 jaar Bijlmer. Deze plek verbindt creatievelingen uit de Bijlmer en trekt mensen van buiten Zuidoost naar daar.

Momenteel huist de expositie Costume zich in de tentoonstellingsruimte van OSCAM. Voor Costume koppelde OSCAM het Decoratelier Nationale Opera & Ballet aan de kunstenaarsfamilie Richters, creatieveling OONA en modestylist, illustrator Soraya Basiran. Een mond vol, maar daarmee is meteen duidelijk dat OSCAM ook echt verbindt. 

Parsifal (2011-2012) met kunstwerk van Dashan Richters. Beeld: Almicheal Fraay.


Ik loop binnen en zie kostuums en jurken vanuit het wit opspringen. Een gezichtloze mummy oogt wat eenzaam tussen de vakkundig gemaakte jurken. De mix aan kleuren is er een die je op het podium van het Nationale Ballet verwacht. Of op de markt bij het Annie Romeinplein, waar Afrikaanse en Surinaamse kledij regelmatig floreren. 

Een rozerood geruit pak laat aan de verbeelding over. Zonder op het kaartje te kijken is het moeilijk inschatten wat voor pak het daadwerkelijk is. Van een circusmarionet, een huispak of toch een pyjama? Een zwarte jurk met bloemenpatroon ontstaan uit gaten contrasteert door rust en elegantie uit te stralen. Het is interessant en, naar mijn mening, zeker niet minder indrukwekkend om het handwerk te zien. Er wordt benoemd in welke opera- en balletvoorstellingen van het Nationale Ballet de kostuums zijn gebruikt, maar verder zijn er voor de tentoonstelling geen woorden nodig. 

Decoratelie Nationale Opera & Ballet. Kostuum door: Dashan Five.


Het verhaal van de kostuums van het Decoratelier van het Nationale Opera & Ballet krijgt nieuw leven door de tekeningen van OONA en Soraya Basiran. Het duo, dat geen duo is, heeft door interpretaties en eigen visie nieuwe kunstwerken gemaakt geïnspireerd op de kostuums. 

De tekeningen zijn eigen en karakteristiek. Een meisje draagt een enorme jas getopt door lichtblauwe haren en gesierd met roze lippen. Haar ogen zijn verborgen en verdere details doen er niet toe. Ik zie Afrikaanse cultuur en traditionele Aziatische figuren, maar ook dieren. Een gans met een middeleeuwse witte kraag en een varken rookt tevreden op zijn pijp. Hij draagt het rozerood geruite pak, maar dan in het geel en nog lichter geel. De kostuums van het Nationale Opera & Ballet vinden zichzelf terug op het papier, dan al niet als een variatie, dan al niet als een totaal nieuwe beleving. 

Decoratelie Nationale Opera & Ballet. Kostuum door: Oona Ten. 


Costume is eigenwijs en bijzonder zoals je dat van een museum in de Bijlmer verwacht. Het lukt OSCAM om instituten uit het centrum naar Zuidoost toe te krijgen en niet alleen een podium aan een verschillende partijen te schenken, maar daadwerkelijk een wisselwerking tussen beiden te laten ontstaan. Door de gratis entree en de bijzondere plek komen ook buurtbewoners langs die normaal, naar eigen zeggen, minder gauw een museum zouden bezoeken. Zo ontmoet kunstenaar creatieveling en ziet buurtbewoner creatief werk.

Costume is het familiefeest waarvoor OSCAM is bedoeld. 

Werk uit Costume is hier te koop. 

Costume loopt nog tot 20 september 2019. Klik hier voor meer informatie.