Euan Uglow, Georgia, 1968-1973, British Council, courtesy Estate of Euan Uglow
Euan Uglow, Ali, 1995-1997, private collection, courtesy the Estate of Euan Uglow
Euan Uglow, Curled Nude on a Stool, 1982-1983, Hull City Museum and Art Gallery, courtesy Estate of Euan Uglow

Euan Uglow zijn zoektocht naar perfectie

Euan Uglow | Painting Perception
Museum MORE
26 mei t/m 1 september 2019

 Door: Marijtje Berghuis

Schilderijen vol zachte kleuren verwelkomen me wanneer ik de lichte tentoonstellingsruimte van Museum MORE instap. Met de tentoonstelling Euan Uglow | Painting Perception heeft het museum een primeur: de werken van Uglow zijn voor het eerst buiten Groot-Brittannië te zien. Door de selectie van meer dan 60 werken gevuld met pastelkleuren en fijne lijntjes leer ik de schilder en zijn zoektocht naar perfectie kennen.

Volgens Euan Uglow was een schilderij nooit af. Dit is te zien wanneer ik zijn werken van dichtbij bekijk: verspreid over het doek zie je nog steeds de precieze hulplijntjes staan. Uglow was van mening dat het proces simpelweg tijdelijk was gestopt. Hij liet zijn modellen dan ook maanden of zelfs jaren poseren. Veelal naakt, in onmogelijke houdingen. Al het meten én kijken wierp zijn vruchten af: staand voor een van de vele vrouwelijke naakten is de huid bijna tastbaar. Ook landschappen ontkwamen niet aan Uglow’s bijzondere werkwijze. Met lichtblauw, groen en geel legde hij kerktorens, zeeën en witte stranden uit Italië of Turkije vast op zijn doek. De idyllische straatjes waar geen mens te bekennen is stralen rust uit, terwijl Uglow zelf niet zou rusten voordat hij de werkelijkheid wist te vangen.

Euan Uglow, Mosque at Çiftlik Koyou, 1966, private collection, courtesy Estate of Euan Uglow

 

Kijken deed Uglow niet alleen naar zijn modellen. In de werken verspreid door de zaal herken ik hints van meesters als Picasso, Rembrandt en ook Nicolas Poussin, waar hij het werk ‘Massacre of the Innocents’ van naschilderde. Volgens museumdirecteur Ype Koopmans kon Uglow zich dan ook makkelijk meten met zijn eigen landgenoten zoals Lucian Freud en Francis Bacon. In de video over Uglow die afspeelt in de zaal kom ik erachter dat hij het hier echter zelf niet mee eens was: volgens hem zou niemand zijn werk willen hebben. Door deze teruggetrokken houding bleef Uglow relatief onbekend. Iets waar Museum MORE nu hopelijk verandering in zal brengen.

Klik hier voor meer informatie over Euan Uglow | Painting Perception.