Foto: Martine Stig

Margreet heeft de groep verlaten, maar waarom?

Margreet heeft de groep verlaten
Mugmetdegoudentand
Meerdere locaties
25 september - 4 december 2021

Door: Claire de Court 

Nadat ik samen met mijn moeder gezellig een hapje heb gegeten bij het Leidseplein zetten we onze koers naar Theater Bellevue, waar we Lies Visschedijk en Dick van den Toorn in actie gaan zien in de voorstelling ‘Margreet heeft de groep verlaten’. Mijn verwachtingen zijn hoog. Want hoe kan een voorstelling met zo'n titel en cast nou niét leuk zijn? 

We hebben een prachtig plekje vooraan, omringd door vrolijke mensen die er zo te zien allemaal net zoveel zin in hebben als wij. Er wordt veel gekwebbeld en geroezemoesd terwijl er nog een aantal laatkomers binnendruppelen. Lies Visschedijk komt intussen het podium op geslenterd en begint, volledig in haar rol, een Ikea-pakket te bestuderen. Aan de overdreven pruik die ze op heeft, is al gelijk te zien dat de archetypes dik worden aangezet in deze show. Ik voel het al vanbinnen: dit gaat héél leuk worden. 

De show draait volledig om een buurtapp met 30 buren, die buurvrouw Margreet ineens zonder aankondiging verlaat. Er ontstaat paniek onder de buurtbewoners en dit zorgt al snel voor roddels en aannames over waarom de buurvrouw zo resoluut – vlak voor het buurtfeest waarvoor ze preisoep zou meenemen – uit de groep is gegaan. Want wie doet er nou zoiets? Al gauw gaan er verhalen de ronde over Margreet. Zo zou ze een racist zijn, aan een persoonlijkheidsstoornis lijden en zelfs iemand vermoord hebben. 

Foto: Nichon Glerum

 

Eef en Dirkje zijn de meest dominante typetjes in de voorstelling, maar worden aangevuld met nog een aantal andere karakters die stereotypes representeren van buurtbewoners. Waaronder een zwangere vrouw met een jong zoontje, een wel hele bemoeierige buurman en een immobiele bejaarde dame. De manier waarop Lies en Dick de rollen vertolken, zorgt voor hilarische momenten. De pruiken en rekwisieten vliegen in het rond tijdens de wissel van de typetjes. Ook wordt af en toe het publiek betrokken, wat een leuke en verrassende interactie biedt. Bijvoorbeeld bij de buurtinterventie omtrent Margreet, waar een tafel richting de zaal wordt geschoven en er door Eef en Dirkje aan het publiek wordt gevraagd om de handen omhoog te steken als je het ergens mee eens bent.  

De hysterie is wat mij het meeste grijpt. Als groot liefhebber van ‘Toren C’, ‘De Luizenmoeder’, ‘Gooische Vrouwen’ en meer, ben ik enorm fan van alles dat over de top is. Dat wordt tijdens deze voorstelling zeker geprikkeld. Door de absurditeit schiet ik steeds opnieuw in de lach. Ook al is de voorstelling aardig voorspelbaar, de uiteindelijke ervaring lijdt er niet onder. Het leukste is misschien wel dat iedereen zich in het tafereel kan herkennen. Het bestaan van WhatsApp-groepen heeft in mijn omgeving in elk geval wel vaker voor verwarring en ophef  gezorgd. 

Foto: Nichon Glerum

 

Na afloop van de tentoonstelling begeven we ons weer in het inmiddels donker geworden centrum van Amsterdam. Om ons heen hoor ik veel gegrinnik en gebabbel over de voorstelling. ‘Margreet heeft de groep verlaten’ was precies zoals ik het mij had voorgesteld: een rollercoaster van typetjes, chaos, humor en herkenbaarheid. Hoe Lies en Dick de rollen volledig over de top neerzetten, heeft gezorgd voor een permanente lach op mijn gezicht – tijdens én na de show. Je moet ervan houden, dat wel. Maar als je een liefhebber bent van dit genre, is deze voorstelling een absolute voltreffer. 

Wil je nou ook weten waarom Margreet de groep heeft verlaten? De voorstelling, geschreven door Aaf Brandt Corstius en Joan Nederlof, toert nog t/m 4 december door het land.

Klik hier voor meer info!