Kunstenaar: Mathijs Vissers
Expositie: #Blessed
Museum: Krona Museum, Uden
Tekst: Julien Goyet
Het aanhangen van een religie lijkt niet echt meer iets meer van deze tijd. Rooms-Katholieke kerken zitten vol met oude mensen, terwijl jongeren naar festivals en concerten gaan. Toch hebben die werelden iets gemeen, vindt Mathijs Vissers (31), kunstenaar en maker van de expositie #Blessed. “Van nature zijn we allemaal op zoek naar iets hogers. Of dat nou een heilige is, of een popidool.”
Het idee begon bij een vorig project van Vissers, over de enorme hoeveelheid informatie die we vandaag de dag binnen krijgen. Facebook is één van de grootste bronnen waar de gewone man – gewild of ongewild – informatie van opslaat. Dat was de aanleiding van Gospel of Mark, een schilderij waarop Christus, overspoeld door een vloedgolf aan informatie die over zijn gezicht valt, te zien is. Die informatie is afkomstig van Mark Zückerberg, de oprichter van Facebook. “De invloed van één persoon kan je hele wereldbeeld veranderen,” zegt de kunstenaar. “Zo is bij mij de combinatie ontstaan tussen religieuze beeldtaal en de tijd waarin we nu leven.”
Een heilige hoeft niet per se een religieus figuur te zijn. We aanbidden ook mensen die we in levende lijven kunnen zien. Wereldsterren als Kanye West en Drake, die ook in de expositie aan bod komen, dienen bijvoorbeeld voor een grote groep – vooral jonge – mensen, als enorm boegbeeld. Dat creëren de artiesten deels ook zelf. Kanye noemt zichzelf geregeld Yeezus en Beyoncé presenteert zich tijdens haar concerten als de heilige maagd Maria. “Maar het houdt niet op bij de popartiesten,” ontdekte Mathijs. “Ik ben verder gaan zoeken en belande in de wereld van YouTubers en Twitch-streamers. Het interessante aan de heiligen in deze subcultuur is dat zij zich dan weer helemaal niet boven hun publiek plaatsen.”
Toch ontkomen ook deze internethelden niet aan hun godenstatus. Dat is onder andere te zien in de details van het werk A View Of The Throne, waar YouTuber Pewdiepie (goed voor meer dan 100 miljoen abonnees op zijn YouTube-account) vier armen heeft. Met zijn uiterste rechterarm vormt hij een zegenend gebaar, waar Christus ook vaak mee wordt afgebeeld. Maar wat vooral opvalt is dat die arm roodgloeiend is. Een zeer bewuste keuze van Vissers. “Ken je de Engelse uitspraak ‘caught red handed?’ Dat zeg je als iemand betrapt wordt op iets wat hij beter niet had kunnen doen. Dat is deze jongen al een aantal keren overkomen. De heiligen van nu doen soms ook foute dingen.”
Naast een indrukwekkend drieluik met Beyoncé en Jay-Z, geïnspireerd op het beroemde Coronation Of The Virgin, schilderde Mathijs ook de wereldberoemde, Nederlandse NikkieTutorials. In dat werk refereert hij naar The Birth Of Venus. De 31-jarige Udenaar duikt graag in de kunstgeschiedenis, maar combineert zijn eigen kunst met facetten uit de digitale wereld. “Ik kom oorspronkelijk uit de ICT wereld, dus ik heb jarenlang tekeningen op de computer gemaakt. Daarom vind ik het leuk om hier en daar ook digitale lagen toe te voegen aan mijn schilderkunst.”
#Blessed is nu te zien in het Krona museum in zijn eigen Uden. De expositie zorgt voor een verfrissende, kleurrijke afdeling in de religieuze collectie. De leeftijdscategorie van de museumbezoekers is hierdoor ook wat omlaag getrokken. “Mijn zoon werd helemaal gek toen hij YouTuber Giel (van het bekende StukTV) opeens zag hangen, dat is zijn held!” onderbreekt een enthousiaste museumbezoeker dit interview. De originele expositie met subtiele boodschappen, bekende idolen, interessante verwijzingen en een verrassend leuke invalshoek, is nog tot 1 november te bezoeken.
www.mathijsvissers.com
Instagram: @mathijs_vissers