Terhi Tolvanen, "Chaine Grise" (2010), notenhout en zilververf. Beeld: CODA collectie.
OUD AGENDAITEM

CODA: Juwelen Ruw & Rauw

Van onbewerkt hout, gepolijst staal, tactiel papier en mat tin tot gehamerd brons en glas in ijzerzettingen; de tentoonstelling Ruw & Rauw in CODA Museum toont van 5 augustus t/m 28 oktober 2018 een selectie objecten die het uiteenlopende materiaalgebruik in sieraadvormgeving in beeld brengt. Daarnaast is er werk te zien van beeldend kunstenaars Leon Adriaans die streefde naar het maken van ‘zuivere en eerlijke’ kunst.

De tentoonstelling in het CODA is een reflectie van de geschiedenis en ontwikkeling van sieraden, smeedkunst en de daarvoor meest gebruikte materialen. Hoewel sieraden vervaardigd van edelmetalen en edelstenen lange tijd een reflectie zijn geweest van rijkdom en status, zijn ook sieraden van brons, ijzer en glas al sinds de Oudheid populair. Goud en zilver als materiaal blijft tot in de twintigste eeuw echter voorbehouden aan de welgestelden. 
Pas in de tweede helft van de negentiende eeuw worden voor het eerst sieraden ontworpen die verder reiken dan statussymbool en vanaf de twintigste eeuw wordt er meer en meer geëxperimenteerd met ongewone materialen. 

Tegenwoordig wordt er niet alleen geëxperimenteerd met materialen maar ook met smeedkunst en creatie van de sieraden. Met de ontwikkeling van bijvoorbeeld 3D printing, lasercutting en digitale ontwerptechnologieën is er vanuit een andere invalshoek aandacht voor materiaalgebruik.
Sieraadkunstenaars als Svenja John en Beate Eismann hebben in afgelopen twee decennia als pionier op het gebied van digitale technologie en 3D printing een geheel eigen beeldtaal en materiaalgebruik ontwikkeld. De 3D printer in CODA Museum geeft een idee van hun beroepspraktijk.

De veevoederzakken van Leon Adriaans
“Ruw & Rauw” laat niet alleen sieraden zien maar toont ook werk zien van Leon Adriaans (1944-2004). Vanuit zijn liefde voor de natuur streefde hij naar het maken van zuivere en eerlijke kunst met eenvoudige materialen die hij aantrof in zijn omgeving. Adriaans koos omstreeks 1970 voor veevoederzakken als basis voor zijn werk. Hiermee protesteerde Adriaans tegen de, volgens hem, gladde en kunstmatige kunst die door critici gewaardeerd werd en in musea te zien was. De grove, ruwe en lelijke veevoederzakken gaven zijn werk een authentiek karakter: het leven was erin terug te zien.

De tentoonstelling Ruw en Rauw loopt van 5 augustus t/m 28 oktober 2018 in het CODA Apeldoorn. Kijk hier voor meer informatie.