Foto: Alina Krasieva – expo GROW

Waarom een fashion statement maken in natuur-couture? Jong design talent overtuigt met expositie 'GROW'

Een pleidooi voor kleding van biomaterialen. 

GROW: the future of fashion 
Fashion for Good 
Amsterdam 
29 oktober 2021 t/m april 2022

Door: Helga van Boxtel 

We staan aan de vooravond van de klimaattop in Glasgow terwijl pers zich verzamelt in het voorportaal van het Fashion for Good museum aan het Rokin. Als eerlijke-mode-penner ben ik bekend met de missie van dit museum om de mode-industrie ten goede te veranderen. Prangende vraag, op welke duurzame mode-innovaties worden we dit keer getrakteerd? Nieuwsgierige ogen, ook die van mij, prikken door de twee afgeplakte deuren naar de nieuw te openen tentoonstelling: ‘GROW: the future of fashion’. Managing Director Katrin Ley hint naar kledingstukken van ‘biomaterials’. Ik droom weg in het aftelmoment en vraag me af hoe zou het zijn, leven als een biomaterial girl. 

Achter de geopende deuren herrijst een zuidelijk Spaanse creatie uit sinaasappelschillen. Het blijkt een japon van een soort sinaasappelzijde. Het Italiaanse Orange Fiber laat bijproducten van citrus, overgebleven na het persen en verwerken van sinaasappels, weer tot bloei komen als citrustextiel. Dit wordt dus bedoeld met biomateriaal: een duurzame, natuurlijke stof. 

Foto: Alina Krasieva – ontwerp van Karim Adduchi x Orange Fiber 

 

Aangename verrassing, de japon is ontworpen door Karim Adduchi. Adduchi laat zijn creaties het verhaal vertellen en verbindt hiermee mode, cultuur én innovatie. Want mode is meer dan een jurk. Het gaat om het verhaal erachter.

Foto: Alina Krasieva – ontwerp van Karim Adduchi x Orange Fiber 

Ook jong talent Eva Sonneveld begrijpt de noodzaak van een verhalend kledingstuk. Haar ontwerp heeft de gelaagdheid van wat je noemt, een ‘goede’ outfit. Sonneveld doet diepgaand onderzoek naar maatschappelijke thema’s - zoals klimaat en mensenrechten - en vertaalt dit naar een ontwerp en materiaal die dat verhaal versterken. Het biomateriaal van Green Whisper, vezels van de bananenstam, vertaalde Sonneveld naar een kledingstuk geïnspireerd op de workwear van de Indiase bananenboer die het materiaal leverde. Hiermee vertelt ze een rond en circulair verhaal dat niet enkel gaat over textiel maar ook over de mens erachter.

Op het kledingstuk zie ik coördinaten en een print waarvan ik de oorsprong niet herken. Ik ga op onderzoek. ‘Dat zijn Google Earth satellietbeelden van de bananenvezel plantage, bewerkt tot een zeefdruk’, vertelt Eva. ‘De stippen zijn bomen. De vlakken met lijnen en lege vlakken vormen de diverse akkers. Sommigen zijn leeg voor een seizoen of omgeploegd. Ook zie je een effect van Google Earth. Doordat satellietbeelden door het programma aan elkaar worden geplakt, geeft dit soms interessante kleuren of glitches’. En ik maar denken: glitches, wat zijn dat ook alweer? Dit zijn, soms grappige, foutjes of onregelmatigheden in het beeld. Mijn ogen glijden nogmaals over de print. Zelfs de lege akkers spreken in haar verhaal.  

Foto: Alina Krasieva – ontwerp van Eva Sonneveld x Green Whisper 

 

Gevestigde namen, zoals Iris van Herpen en Karim Adduchi, en jonge ontwerpers, zoals Huong Nguyen, Frederieke Broekgaarden, Eva Sonneveld en Charlotte Bakkenes, laten je stuk voor stuk zien én voelen hoe ver onze kledinghorizon kan gaan. Hoe het leven als biomaterial mens kan zijn. Bezoek deze droom naar werkelijkheid. 

De expositie “GROW: the future of fashion’’ is nog t/m april 2022 te zien in het Fashion for Good Museum in Amsterdam. 

Klik hier voor meer informatie!