Claire de Court voor de Culturele Agenda

Reconnect neemt je mee in een absurdistische, maar toch perfecte wereld

Reconnect 
Centraal Museum 
Utrecht 
3 juli - 20 oktober 2021

Door: Claire de Court

Voordat ik het Centraal Museum in Utrecht bezocht, had ik mij nog nooit verdiept in het designwerk van Joost van Bleiswijk. Ik zou het maar gewoon over me heen laten komen en een kijkje gaan nemen. En man, ben ik toch een partijtje verrast. 

Het is alweer een tijdje geleden dat ik in het Centraal Museum ben geweest. Als groot liefhebber van de prenten van Dick Bruna, besluit ik als eerste zijn atelier op zolder te bezoeken. Een absolute aanrader overigens. Zelfs zijn fiets, waarmee hij heen en weer reisde van zijn werkplaats naar huis, staat tentoongesteld in het nagebootste atelier.

Na even verdwaald te zijn geraakt, kom ik dan eindelijk bij de expositie van Joost van Bleiswijk aan: ‘Reconnect’. Joost staat erom bekend dat hij de focus legt in het maakproces van zijn designs. Maar ook de eindresultaten zijn niet mis. In de eerste ruimte, genaamd ‘No Screw, No Glue’, word ik al gelijk overspoeld door complexe constructies die menig kunst- en interieurliefhebber maar al te graag in huis zou plaatsen. Je kunt echt zien dat Joost zijn constructies met veel zorg in elkaar zet – alles past precies. Het doet mij een beetje denken aan van die kartonnen vliegtuigjes die ik vroeger als kind weleens in elkaar knutselde. Alles was precies op maat, waardoor je geen lijm nodig had. Precies waar Joost de focus op heeft gelegd bij deze werken. 

Claire de Court voor de Culturele Agenda
Foto: Claire de Court voor de Culturele Agenda 

 Maar dan kom ik aan in ruimte twee (ja, we gaan dit per ruimte bespreken, want het is gewoon zonde om jullie daar niet in mee te nemen). Als ik binnenstap in de ruimte genaamd ‘Sketch’, kijk ik mijn ogen uit. De hele stijl van de ruimte is wit met zwarte ‘sketchy’ accenten. Voor mijn neus staat een eettafel met een reusachtige vijzel erop. De structuur van de tafel en stoelen komt terug op de muren, lampen en vloer. Bijzonder om te zien hoe Joost oog heeft voor detail, maar ook voor het grote geheel. Voor deze expositie heeft hij alles zelf ontworpen, inclusief de ruimtes. En dat is te zien. Tussen alle indrukwekkende ontwerpen hangt ook kunst van onder andere Charley Toorop, Theo van Doesburg, Dick Bruna (extra leuk) en Jan Schoonhoven. 

Foto: Claire de Court voor de Culturele Agenda 

 Ruimte drie, ‘Ripped and Teared’, is weer volledig anders. Joost toont met deze werken zijn liefde voor de imperfectie. Als iets als lelijk wordt beschouwd, betekent het niet dat het lelijk hoeft te zijn. Aan de muren hangen tapijten die zijn ontworpen op basis van gescheurd papier, in het midden staan metalen werken op ronddraaiende platen. Op een video is te zien hoe Joost zorgvuldig papiertjes scheurt, aan elkaar plakt en zo met zijn uiteindelijke designs op de proppen komt. Gedreven vertelt hij dat wanneer men in een normale situatie een prop papier weggooit, hij daar toch iets moois en artistieks in ziet. Hij geeft als voorbeeld dat hij zo'n prop papier dan met metaal nabouwt. Er verschijnt een grote glimlach op mijn gezicht als het me opvalt dat de kaartjes bij de ontwerpen ook scheurranden hebben. Een speelse kers op de taart. 

Foto: Claire de Court voor de Culturele Agenda 

 Als ik alles gezien denk te hebben, kom ik aan bij ruimte vier: ‘Proto-Punk’. Dit lijkt een soort tegenhanger van ‘Sketch’, want eigenlijk alles is zwart met witte accenten. Door de ruimte is Joost zijn stem te horen. Hij vertelt dat hij met deze werken een ‘truttige kamer’ wilde creëren met een tegenstellend thema, namelijk: punk. Aan alles is gedacht, er staat zelfs een wc-rolhouder (uiteraard ook in punkstijl) tussen. 

Foto: Claire de Court voor de Culturele Agenda 

 Na ruimte vier zie ik de deur naar de gang. Lichtelijk teleurgesteld wil ik de tentoonstelling verlaten, totdat ik zie dat er nog een extra gedeelte is. Een extra gedeelte dat ervoor zorgt dat ik minutenlang met een schaapachtige lach op mijn gezicht blijf staan. De metalen prop, waar Joost het bij ‘Ripped and Teared’ over had, en staat op een enorme stolp tentoongesteld. Daar omheen liggen bergen met papieren proppen met daarnaast een tafel vol met gescheurd papier. Het is een absurd tafereel, maar toch is het zo perfect. 

Na afloop drink ik een cappuccino in de tuin, omringd door sculpturen van het beroemde konijn van Dick Bruna, om de middag goed af te sluiten. Want jongens, wat was dit een cadeautje. ‘Reconnect’ heeft mij laten lachen, fronzen en staren. Een echte experience, waar je je letterlijk en figuurlijk waant in de artistieke, (on)volmaakte en absurde wereld van Joost van Bleiswijk. 

‘Reconnect’ is nog t/m 20 oktober 2021 te bekijken en beleven in het Centraal Museum in Utrecht. 

Klik hier voor meer info!