BOTTER and Nitin Bal Chauhan x Graviky Labs - credits Kyla Elaine
Moschino
Foto: Nitin Bal Chauhan - credits Kyla Elaine

Hoe willen we ons als consument tot mode verhouden? Fashion for Good geeft antwoord

Door: Helga van Boxtel

Fashion Week: “Een nieuw tijdperk”. Zo luidt het thema van de nieuwe tentoonstelling in het Fashion for Good Museum. Hoe hebben ‘fashion weeks’ de mode-industrie beïnvloed? Hoe ziet de toekomst van modeweken eruit? Het antwoord op deze vragen ga ik het komende uur onderzoeken.    

“Je hebt het verleden nodig om het heden te begrijpen”, mompel ik met gevoel voor cliché. Want ja, om te begrijpen hoe mode vandaag wordt ontworpen, geproduceerd en geconsumeerd, is het onvermijdelijk naar het verleden te kijken. Waarom zijn fashion weeks ontstaan? 

Ik begin in het souterrain (verleden), waar ik de oorsprong van fashion week vind: New York, 1943. Het gaf Amerikaanse designers de mogelijkheid hun collecties te presenteren in tijden van grote maatschappelijke uitdagingen – de Tweede Wereldoorlog. Daarbij versterkte deze eerste fashion week de positie van Amerikaanse modehuizen ten opzichte van de gevestigde Europese modehuizen. Het werd de start van de grote internationale fashion weeks zoals wij deze nu kennen in steden zoals Parijs, Milaan en Londen. 

Grote designer Moschino leek zich in de vorige eeuw al bewust van de negatieve invloed van fashion weeks en de mode-industrie op het milieu. Getuige zijn statement op zijn iconische catwalk look: “Art is love!”.   

Als je naar het verleden blijft kijken, dan mis je de toekomst. Maar vandaag is de toekomst niet te missen. Als een komeet raas ik op een stelsel van wit met zwart geborduurde creaties af. Het is de Countdown-collectie van de in India gevestigde modeontwerper Nitin Bal Chauhan. Zijn werk is ontworpen en gemaakt met stoffen die geverfd zijn met AIR-INK, ’s werelds eerste commerciële inkt gemaakt van luchtvervuiling (ontwikkeld door innovator Graviky Labs). Countdown is een oproep tot actie tegen vervuilingsproblemen, met name rond stedelijke gebieden. Met behulp van gerecycled afvalmateriaal maakte Chauhan onconventionele constructies en met de hand geborduurde 3D-elementen, zoals wolkenkrabbers en smogwolken.  

Terug in het heden ontdek ik werk van modeontwerper Ronald van der Kemp met Project Trashure en digitaal modehuis The Fabricant. Trashure heeft als doel om creatieve, technische en circulaire oplossingen te vinden voor het omzetten van afval in schatten (#circulartextilechain) en maakte een 100% duurzaam couture statement tijdens Paris Fashion Week. Post-pandemie zijn virtuele collecties en digitale shows ook in een stroomversnelling geraakt. Of ik zélf de metaverse in wil stappen? Dat laat ik aan de andere bezoekers over die als ware avatar-modellen zullen meelopen in een digitale modeshow. Deze innovaties en meer, zoals looks van modeontwerpers en jonge start-ups, vind je in de toekomst. En die toekomst is wat mij betreft duurzaam. 

De expositie “Fashion Week: een nieuw tijdperk’’ is nog t/m oktober 2022 te zien in het Fashion for Good Museum in Amsterdam.  

Ga naar https://fashionforgood.com/museum/ voor meer informatie!