Het Albert van Abbehuis - Het Albert van Abbehuis toont 5 Nederlandse kunstenaars in de expositie ‘The Capital of Caducity’, wat zich vrij laat vertalen als ‘de hoofdstad van de tijdelijkheid’. Dat het dagelijkse leven zal veranderen is onontkoombaar, maar hoe zal dit tot uiting komen? In deze groepsexpositie zullen de kunstenaars vragen stellen en suggesties opperen over de era ná de grote verschuiving. De kunstenaars filosoferen over nieuwe realiteiten en reflecteren op de dystopische tijd. Wat komt er na deze onherroepelijke vergankelijkheid en hoe transformeren wij?
De kunstenaars van The Capital of Caducity zijn Ronald Boom die nog studeert aan de Rietveld Academie in Amsterdam, Iris Donker, Luk Sponselee medeoprichter van het comité van ongevraagde zaken (CoUB), Quinda Verheul en Elvis Wesley wiens naam is opgedragen en vernoemd naar de onterecht vergeten kunstenaar met dezelfde naam.
Tijdens de tentoonstelling zullen zowel bestaande alswel nieuwe werken getoond worden. Zo kan je onder andere twee nieuwe werken van Quinda Verheul verwachten. Als metaforisch element in haar werk gebruikt ze spiegels. Volgens Quinda dwingen spiegels je na te denken over jezelf. De mogelijkheid ontstaat daarmee om daadwerkelijk binnen de installatie te transformeren. Jij als bezoeker, als deelnemer, maar ook zijzelf als maker.
Ook Iris Donker zal tijdens The Capital of Caducity nieuw werk tonen. Haar installaties reflecteren en confronteren de kijker met onze collectieve consensus over de realiteit. Pas wanneer je jezelf verdiept in de wetenschap over realiteit, kom je erachter hoe vaag onze definitie van wat echt is en wat niet eigenlijk is. Iris zegt: "In mijn werk wil ik een omgeving creëren die niet bestaat volgens de regels van de werkelijkheid en waarin het publiek wordt uitgedaagd om een deel van het landschap te worden. Dit roept een verscheidenheid aan confrontaties op die ongemak, verwondering en verwarring produceren."