Anders Zorn, Middernacht, 1891, olieverf op doek, 69 x 102,8 cm, Zornmuseet, Mora.
Anders Zorn, In mijn gondel, 1894, olieverf op doek, 67 x 91 cm, Zornmuseet, Mora.
Den Haag 10 oktober 2020 - 31 januari 2021

Anders Zorn

Kunstmuseum Den Haag - Van in klederdracht gehulde, dansende stelletjes tijdens midzomernacht tot een naakte, blonde vrouw die haar zoon door kabbelend water leidt: op de werken van Anders Zorn (1860-1920) zien we idyllische voorstellingen die we veelal nog steeds identificeren met het Scandinavische leven. Uit angst dat de traditionele manier van leven zal verdwijnen, ontpopt de Zweedse kunstenaar zich net als veel Europese tijdgenoten rond 1900 als chroniqueur van zijn thuisland.

Zorn reist voor zijn succesvolle carrière de wereld over en portretteert de groten der aarde. Maar in zijn Zweedse werken zien we een kosmopoliet die na al zijn reizen pas echt verknocht raak aan zijn thuisland. In Zweden is Anders Zorn nog steeds beroemd, maar in de rest van Europa is hij grotendeels aan de aandacht ontsnapt. Dit najaar brengt Kunstmuseum Den Haag 150 schilderijen, aquarellen en etsen samen in zijn eerste Nederlandse overzicht in samenwerking met het Nationalmuseum in Stockholm en het Zorn museum in Mora.

Man van de wereld
In 2020 is het 100 jaar geleden dat Zorn overleed, maar zijn leven begon in 1860 in Mora, een kleine plaats in de Zweedse streek Dalarna. Hij groeit op in een arm huishouden zonder vader. Na een opleiding aan de kunstacademie in Stockholm en een ‘grand tour’ door Europa, heeft hij de smaak van het reizen te pakken en vestigt zich in Londen en Parijs. Zorn begint met waterverf en gaat later ook olieverf gebruiken. Hij specialiseert zich uiteindelijk in portretten die later vooral bij de hogere klasse in de Verenigde Staten in de smaak vallen. Zorn ontmoet zijn vrouw Emma Lamm als hij een portret van haar neefje maakt in Stockholm, en legt via haar familie contacten met de internationale elite.

Hoewel de Europese adel, beroemde kunstenaars en Amerikaanse presidenten recordbedragen neerleggen voor zijn portretten, beeldt Zorn mensen niet beter af dan ze zijn. Hij staat bekend als iemand die recht door zijn modellen heen kijkt en schildert hen graag in hun eigen omgeving – met hun favoriete objecten, zoals een boek of een schildersezel - in plaats van in een atelier. Soms werkt deze eerlijke aanpak ook tegen hem. Zo verbrandt de Finse kunstverzamelaar Frithiof Herman Antell het van hem gemaakte portret, omdat Zorn zijn dronkenschap niet verbergt maar juist accentueert.

Voor meer informatie klik je hier!