Foto: Carla Kogelman
OUD AGENDAITEM

Am in Benin

Galerie Caroline O'Breen - Het werk van fotograaf Carla Kogelman neemt in Nederland een bijzondere positie in. Carla is vooral bekend door haar series van kinderen; deze zijn uniek en laten hun leefwereld van binnenuit zien. Dit keer gaat ze verder, ze kijkt mee door de ogen van de kinderen.

Benin kent een lange geschiedenis van slavenhandel en daarnaast is de Voodoo cultuur erg aanwezig. De bevolking is relatief jong mede door de hoge vruchtbaarheidsgraad. Gemiddeld heeft elk gezin ongeveer vijf kinderen. Het landschap is adembenemend, met haar kilometerslange palmenstranden. Benin is een land in opbouw, echter zijn de prijzen van legale benzine nog erg hoog waardoor de lokale bevolking wordt gedwongen deze illegaal en goedkoop te kopen. Deze benzine is afkomstig uit Nigeria en wordt overal in het land verkocht.

Hoewel het een van de armste landen in Afrika is, komt Carla’s inspiratie voor deze serie wellicht door de zichtbare veerkracht en doorzettingsvermogen van de Beninesen en hun land. Dit is dezelfde veerkracht die Carla zo bewondert bij twee zusjes die zij een tijd lang volgde als fotograaf. Om als fotograaf letterlijk en figuurlijk zo dichtbij de bevolking van Benin te kunnen komen zijn twee aspecten cruciaal: tijd en vertrouwen. Kogelman reisde twee keer af naar Benin om tijd door te brengen met de zusjes Josline en Lois Diboma om samen met hen het land te ontdekken en om dichter bij de Beninese bevolking te komen. Carla zoekt in deze serie uit hoe de zusjes een nieuw leven proberen op te bouwen in Benin. Voor het eerst in Carla’s werk zijn niet alleen de meisjes het belangrijkste onderwerp maar ook het land zelf met haar inwoners.

Sinds 2016 volgt Kogelman de Amsterdamse zusjes Josline en Loïs, zowel in Nederland als in West Afrika. De Amsterdamse Josline (12) en Loïs (10) hebben een Nederlandse moeder en een Kameroense vader. In 2017 besloot het gezin IJburg achter zich te laten om voor een paar jaar in Kameroen te gaan wonen. Indertijd reisde Carla drie werken lang met het gezin mee en legde vast hoe de meisjes zich moesten aanpassen aan hun nieuwe leven als ‘expat-kinderen'. In deze periode werkte Carla aan een nieuwe serie over de twee zusjes genaamd ‘JoloDibo, La terre de mon père’.

In de Nederlandse fotografie kennen we dergelijke series van fotografen die hun eigen kinderen volgen zoals in het werk van Ed van der Elsken. Carla gebruikt haar positie als fotografe door zichzelf als het ware onzichtbaar te maken. Zij grijpt niet in, regisseert niet, maar registreert wat zij ziet: een magische wereld, waar wij allemaal behoefte aan hebben.

Klik hier voor meer informatie over Am in Benin, van 22 juni t/m 20 juli 2019 te zien in Galerie Caroline O'Breen.