Rembrandt van Rijn - Naakte vrouw, zittend op een heuveltje, ca. 1631. Ets en burijn, Museum het Rembrandthuis
Pablo Picasso - Rembrandt en drie vrouwenhoofden, 1934, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam
Aat Veldhoen - Mevrouw Vlek, 1964. Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam
Amsterdam 07 juni 2019 - 01 september 2019

Inspired by Rembrandt

Het Rembrandthuis - Rembrandt blijft boeien – niet alleen tijdens het Rembrandtjaar, nu exact 350 jaar na zijn dood, maar ook in de afgelopen eeuwen. Rembrandts etsen hebben kunstenaars op allerlei manieren geïnspireerd. Daarover gaat de tentoonstelling Inspired by Rembrandt. Ditmaal doet Museum Het Rembrandthuis een greep uit zijn eigen collectie. Het museum is immers niet alleen het voormalig woonhuis en atelier van Rembrandt. Sinds ruim honderd jaar verzamelt het museum ook kunst op papier – de collectie telt inmiddels ruim 4000 prenten. Niet alleen Rembrandts, maar ook kunst van zijn navolgers – zowel die uit zijn eigen tijd, als de kunstenaars van nu.

De kunstwerken zijn gegroepeerd in acht prikkelende thema’s – ‘koppen’, ‘natuur’, ‘leven’, ‘zelf’, ‘leegte’, ‘zwart’, ‘de lijn’ en ‘rauw’. De etsen van Rembrandt vormen telkens de inleiding op werken van onder andere Pablo Picasso, Horst Janssen, Charles Donker, Aat Veldhoen, Marlene Dumas en Glenn Brown.

Soms nemen kunstenaars onderwerpen uit Rembrandts werk over, zoals zijn ‘tronies’ – koppen van een karakter of type, bijvoorbeeld een vrolijke soldaat of een onbekende oosterling. De meeste kunstenaars lijken echter vooral geïnteresseerd te zijn geweest in de typische artistieke kwesties waarmee Rembrandt zich bezighield: de expressiviteit in zijn lijnen, de weergave van schaduw, het zoeken naar een diep zwarte toon en natuurlijk de compromisloze weergave van de werkelijkheid, waaronder zaken waar nog steeds een taboe op rust, zoals verwrongen gezichten, oude lichamen, diepe rimpels en mensen die plassen in het openbaar.

Deze tentoonstelling is ook het debuut voor Ferdinand Bols ets De Heilige Familie in een woonvertrek uit 1643, dat het museum heeft aangekocht tijdens TEFAF 2019. Ferdinand Bol (1616-1680) was tussen 1636 en 1640 bij Rembrandt in de leer. Hij was de enige leerling van Rembrandt die vervolgens niet alleen schilderijen, maar ook een groot aantal etsen heeft gemaakt. Hij modelleerde zijn voorstellingen regelmatig naar die van zijn voormalige leermeester en lijkt zich zo voortdurend met hem te hebben willen meten. In deze ets staat de donkerte centraal: twee-derde van de ets bestaat uit bijna alles-absorberend zwart. Maar ook in dit donkere vlak openbaren zich steeds meer details, als je wat langer kijkt: een huiselijk interieur met onder andere een bedstee, een wiegje en een kat die het tafereel nauwlettend in de gaten houdt. Bol bewijst even virtuoos als zijn voormalige leermeester te zijn.

Klik hier voor meer informatie over Inspired by Rembrandt, van 7 juni t/m 1 september 2019 te zien in het Rembrandthuis.