Konrad Klapheck, Der Chef, 1965, Kunstpalast, Düsseldorf.
Konrad Klapheck, Swing, Brother, Swing II, 2006, collectie Galerie Lelong, Parijs-New York.
OUD AGENDAITEM

Konrad Klapheck

Museum MORE - Museum MORE toont deze zomer een groot overzicht van het werk van Konrad Klapheck. Een man die behoort tot de belangrijkste en meest interessante persoonlijkheden van de naoorlogse Duitse kunstgeschiedenis. Maar ook een kunstenaar die internationaal waardering kreeg en omarmd werd door verzamelaars in België, Zwitserland, Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten.

Met zijn monumentale stillevens van sterk gestileerde apparaten en industriële objecten geeft Klapheck vorm aan iconen en demonen van de moderne tijd. Typemachines, naaimachines, strijkijzers, douchekoppen of schoenen transformeert hij tot menselijke archetypen. En met zijn keuze voor ironiserende, suggestieve titels versterkt Klapheck de psychologische of seksuele lading van zijn uiterst precies geschilderde onderwerpen.

Tegelijkertijd vervreemdend en ‘klassiek’ wordt hij afwisselend beschouwd als avant-gardekunstenaar en nazaat van de Neue Sachlichkeit, late surrealist of voorloper van popart. Maar Klaphecks unieke oeuvre is nauwelijks in een stroming te vangen. Niet in de laatste plaats omdat hij na vier decennia machinestillevens plotseling overstapte naar het schilderen van de menselijke figuur. Een late stijlwisseling zoals maar weinig kunstenaars aandurven en overleven. Klapheck wel. Daarbij keert hij zijn eigen motief als het ware om: mannen en vrouwen verschijnen als bijna geabstraheerde, verkokerde en mechanische lichamen. Totemfiguren in een paradoxale, strenge wereld vol kleur.

Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling!