Walid Raad, Appendix 137_106. 2018. Pigmented inkjet print, 90 x 76 cm. Courtesy the artist & Sfeir-Semler Gallery Hamburg / Beirut
OUD AGENDAITEM

Let’s be honest, the weather helped

Stedelijk Museum Amsterdam - Het Stedelijk Museum presenteert de eerste solotentoonstelling van de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Walid Raad (1967) in Nederland. In Let’s be honest, the weather helped toont hij zijn scherpe, kritische, geëngageerde en vaak geestige visie op de complexiteit van de Libanese oorlogen (1975-1991) en op de recente ontwikkelingen in de kunstwereld van het Midden-Oosten. De tentoonstelling bevat alle media waar Raad gebruik van maakt, zoals film, fotografie, multimedia-installaties, performances en essays, en zal ook nieuw werk bevatten dat voor het eerst getoond wordt.

Walid Raad analyseert de historische, politieke, economische en esthetische aspecten van oorlog. “Uiteindelijk gaat het mij om de vraag hoe geweld lichaam, geest, cultuur en tradities aantast.”

Voor The Atlas Group (1989-2004) heeft Raad verhalen en documenten gecreëerd over de Libanese oorlogen van de afgelopen decennia. Met de technieken uit genres als literaire fictie en conceptuele fotografie bedenkt Raad documenten, karakters en gebeurtenissen die plaats kunnen vinden in tijden van oorlog. Al dit materiaal vormt een soort archief, dat een bijzondere betekenis heeft voor de kunstenaar – het biedt hem artefacten die hem de mogelijkheid geven er een nieuwe geschiedenis mee te schrijven. In The Atlas Group neemt Raad de rol aan van een archivaris die nieuwe vondsten deelt. Die vondsten zijn afkomstig van historisch materiaal dat gefilterd is door zijn verbeeldingskracht in een poging de minder zichtbare effecten van oorlog visueel te maken.

Sweet talk commissions Beirut (sinds 1987) bestaat uit verschillende foto-opdrachten die Raad, als getuige, zichzelf gaf om het veranderende stadsgezicht van straten, gebouwen en winkelpuien in Beirut vast te leggen. Hij concentreerde zich op de omgeving waar hij woonde, aan de rand van de slagvelden in de stad. Hij zetten zijn project in ‘na-oorlogs’ Beirut voort, toen er een groots nieuw stadscentrum werd gebouwd. Hierover zegt Raad: “In 1987 wijdde ik me aan het maken van foto’s in Beiroet. De titel Sweet talk verwijst naar de bewoners, die zichzelf met mooie praatjes in slaap sussen, en fascinerende manieren vinden om in een stad te kunnen wonen die onderhevig was aan de dreiging van militaire aanvallen, verwoesting en vernieuwing.”

Het thema van zijn derde project Scratching on things I could disavow (vanaf 2007) gaat in op materiële en immateriële manieren waarop geweld traditie en kunst beïnvloedt. Zijn aandacht gaat uit naar de opkomst van nieuwe infrastructuren voor de kunsten in de Arabische wereld, in het bijzonder in de Golfstaten. Aan de ene kant adresseert Raad via de bouw van enorme nieuwe musea zoals het Louvre Abu Dhabi de strijd voor ‘soft power’ en prestige in de hedendaagse Arabische wereld. Aan de andere kant onderzoekt hij hoe islamitische, moderne of hedendaagse 'Arabische' kunstwerken zich verzetten, aanpassen of verbergen in deze nieuwe omgevingen.  
Onder de nieuwe werken in het overzicht bevinden zich drie sculpturen, getiteld I-feel a great desire to meet the masses once again _ VI, XVII, XXXIII

Klik hier voor meer informatie over Let’s be honest, the weather helped, te zien van 18 mei t/m 13 oktober 2019 in het Stedelijk Museum Amsterdam.