Ed van der Elsken springt van zijn 'Mini Moke' tijdens opnamen van 'De verliefde camera', Edam (1970) © Ed van der Elsken / Nederlands Fotomuseum, courtesy Annet Gelink Gallery
Saint-Tropez, Frankrijk (ca. 1975) © Ed van der Elsken / Nederlands Fotomuseum, courtesy Annet Gelink Gallery
Marseille (1974) © Ed van der Elsken / Nederlands Fotomuseum, courtesy Annet Gelink Gallery
OUD AGENDAITEM

Lust for Life | Ed van der Elsken in kleur

Nederlands Fotomuseum - Lust for Life | Ed van der Elsken in kleur is de eerste grote tentoonstelling ooit waarin het kleurenwerk van Ed van der Elsken centraal staat. Naast bekende foto’s bevat de tentoonstelling ook onbekend materiaal. Bovendien zal de kennis die is opgedaan tijdens de restauratie worden gedeeld met het publiek. De bezoeker zal zien hoe Ed van der Elsken naar de wereld kijkt en zijn onderwerp verleidt. 

Twee jaar geleden luidde het museum de noodklok: de schimmel op de ruim 42.000 kleurendia’s van Ed van der Elsken moest zo snel mogelijk worden verwijderd, anders zou zijn kleurenwerk voorgoed verloren gaan. De dia’s waren namelijk door de vochtigheid in Van der Elskens woonhuis aangetast door schimmel. Als schimmel de kans krijgt om te groeien, tast het langzaam de dia aan en verdwijnt het beeld. 

De restaurator bij het Nederlands Fotomuseum, Katrin Pietsch, heeft een speciale methode ontwikkeld waarmee de dia’s niet stuk voor stuk maar per vel zijn gereinigd. Dit leverde een enorme tijdswinst op. Lénia Oliveira Fernandes, assistent restaurator, is ‘slechts’ twee jaar bezig geweest met de restauratie. Per dag maakte zij 150 tot 200 dia’s schoon. Tijdens het schoonmaken kreeg zij een nog beter beeld van de fotograaf. “Natuurlijk wist ik dat hij in de jaren ’50 al experimenteerde met kleurenfotografie, maar dat hij voor zijn project Bagara (1956-1958) al zoveel in kleur werkte was mij onbekend. Heel bijzonder om deze dia’s te ontdekken” vertelt Fernandes. Alle dia’s zijn gerestaureerd en gedigitaliseerd. De komende periode zal alle aandacht uitgaan naar de registratie, zodat zijn archief beter toegankelijk wordt. “Ed van der Elsken hield er een eigenzinnig archiefstructuur op na, deze is niet chronologisch maar eerder thematisch. Dit betekent dat foto’s uit dezelfde serie zich op verschillende plekken in het archief bevinden. Door het digitaliseren en de registratie krijgen we nu voor het eerst fotoseries compleet in beeld”, aldus Loes van Harrevelt (curator collecties). 

Het Nederlands Fotomuseum beheert het complete negatieven- en dia-archief van Ed van der Elsken. Hoewel hij wereldwijd bekend staat om zijn expressieve zwart-wit fotografie, werkte hij de laatste vijfentwintig jaar van zijn leven voornamelijk in kleur. De veelkleurige mensheid die Ed van der Elsken graag bezong, liet zich uiteindelijk het best in kleur verbeelden. Velen fotografen in de jaren tachtig volgden zijn voorbeeld. Ed van der Elsken heeft de weg voor hen vrijgemaakt en heeft er voor Nederlandse en internationale begrippen een uniek oeuvre mee opgebouwd.

Lust for Life | Ed van der Elsken in kleur is van 24 mei t/m 6 oktober 2019 te zien in het Nederlands Fotomuseum.

Klik hier voor meer informatie.