Campagnbeeld Slow Fashion: sortie of avondmantel, 1885-1890, collectie Huis Van Gijn, model: Arantxa Oosterwolde - visagie: Kimberly van Hoorn, foto: Marie Cecile Thijs
OUD AGENDAITEM

Slow Fashion

Dordrechts Museum - Voor het eerst in vijftig jaar toont het Dordrechts Museum haar uitgebreide modecollectie. Van een zeldzame 18de-eeuwse Japonsche rok, een opvallende 19de-eeuwse Schotse ruit japon tot een flapper dress uit de jaren '20. Een selectie van 50 topstukken laat de belangrijkste silhouetten van 150 jaar mode zien van de 18e tot en met de 20e eeuw.

De tentoonstelling Slow Fashion toont op twee locaties hoe onze voorouders zorgvuldig omgingen met hun kleding, bewust en duurzaam. Kleding werd gekoesterd en hergebruikt. Dat maakt historische kledingstukken perfecte conversation pieces om het gesprek over duurzame mode op gang te brengen. Slow Fashion laat zien hoe historische mode verrassend actueel kan zijn. In Huis Van Gijn wordt de kleding getoond in de context van de elite van de 18e tot en met de 20e eeuw. In het Dordrechts Museum wordt de damesmode gecombineerd met schilderijen, prenten, foto's en accessoires. Door de Remake Studio op zaal en stukken van hedendaagse ontwerpers als Ronald van der Kemp en Monique Collignon, wordt de verbinding met het heden gemaakt.

In het Dordrechts Museum is de rode draad van de tentoonstelling 'maakbare mode' door de eeuwen heen. Twee zalen vol kostuums en mode, van de 18de tot en met de 20ste eeuw. In een speciaal ingerichte Remake Studio kan men, onder begeleiding van o.a. Wereldwijven Ateliers, een eigen gekoesterd kledingstuk een tweede leven geven.

Tot ver in de 19e eeuw was mode alleen bereikbaar voor de elite. Deze welgestelde vrouwen en mannen kochten niet steeds een nieuwe garderobe, maar zij pasten ook hun kleding aan zodat het aansloot op de heersende mode of ze bewaarden het voor later. In Slow Fashion ontdekt de bezoeker dat er vroeger meer eerbied was voor kleding. Hergebruik en het vermaken van kleding was gebruikelijk, maar ook noodzakelijk. Elke modeperiode had zijn kenmerkende silhouetten, geliefde materialen en schoonheidsidealen. En passant krijgt de bezoeker de globale mode-ontwikkeling van de poeder- en pruikentijd tot en met de roaring twenties mee. Naast historische mode is er ook ruimte voor ensembles van hedendaagse ontwerpers waarbij o.a. duurzaamheid en hergebruik een belangrijke rol spelen.

De kledingkast van dames van stand staat in Huis Van Gijn centraal. Ruim honderd jaar geleden had men in welgestelde kringen meerdere dresscodes op een dag. Elk dagdeel vereiste een eigen kledingstuk. Daardoor was het geen uitzondering om je drie tot vier maal per dag te verkleden. Naast het uitdragen van de sociale status had het verkleden ook nog een andere reden: door het afwisselen slijt de kleding minder snel en kon men langer doen met de kostbare stukken. In de sfeervolle kamers van Huis Van Gijn is de kleding in de historische context te zien. Omringd door de mode en interieurs uit de 18de en 19e eeuw is het alsof de tijd even stil staat. Voor wie verstrikt raakt in de regels voor wat je wanneer droeg, zal Slow Fashion tonen hoe het hoorde. Het was balanceren tussen 'comme il faut' en 'faux pas'. In een speciaal daarvoor ingerichte 'paskamer' kan men ervaren hoe de mode van toen werd gedragen.

Klik hier voor meer informatie over Slow Fashion, van 8 december 2019 t/m 12 april 2020 te zien in het Dordrechts Museum en Huis Van Gijn.