Design Museum - In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning brengt Design Museum Den Bosch een ode aan de vakmensen van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC). Het EKWC is al vijftig jaar de plek waar kennis, kunst, design en verbeelding in keramiek elkaar ontmoeten. De tentoonstelling loopt van 2 maart t/m 19 mei 2019.
In The Ghosts of Sunday Morning toont Design Museum Den Bosch een dertigtal van de meest toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC. De werken worden opnieuw geïnterpreteerd en uitgevoerd in witte klei, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden overlappen.
Voor de tentoonstelling vroeg het museum de vooraanstaande Amerikaanse craft-specialist Glenn Adamson een tentoonstellingsconcept te bedenken dat reflecteert op de geschiedenis van het EKWC. Dit leidde tot een herproductie als ghost: een nieuwe uitvoering van het originele werk in precies vijfentwintig kilo ongeglazuurde witte keramiek.
Adamson heeft gekozen voor werken die expliciet gaan over de spanning tussen tijdelijkheid en eeuwigheid. Zo zijn lichaamsafdrukken te zien van Canan Dagdelen en het duo Stephanie Davidson & Katie Ewald. Ook werk van Anish Kapoor, Tim Breukers Tony Cragg, Johan Creten, Babs Haenen en Andrew Lord zal tot ghost gemaakt worden.
Tot slot heeft het jonge Amsterdamse bureau Trapped in Suburbia het tentoonstellingsontwerp verzorgd. De uitkomst is spectaculair: de witte spookachtige beelden staan op perspex sokkels die gevuld zijn met langzaam bewegende rookwolken. Terwijl bezoekers door de tentoonstelling lopen lichten deze sokkels langzaam op. Een mysterieuze soundscape van het fijntjes tinkelende geluid van afkoelende gebakken klei maakt de ervaring compleet.
Klik hier voor meer informatie over The Ghosts of Sunday Morning, van 2 maart t/m 19 mei 2019 te zien in Design Museum Den Bosch.