Het belang om jonge bezoekers te trekken wordt voor musea steeds groter. Zij proberen de doelgroep millennials te bereiken, dit doen ze door middel van Instagram en de tentoonstellingen zo in te richten dat de perfecte foto voor Instagram kan worden gemaakt.
Vorig jaar bezochten 31 miljoen mensen musea, bijna 700.000 meer bezoekers dan het jaar ervoor. Voor musea wordt de doelgroep millennials, van 20 tot 40 jaar, steeds belangrijker. Door ruimtes speciaal in te richten zodat ze goed te fotograferen zijn, proberen musea influencers te trekken en via die weg de doelgroep aan te spreken.
Toch is niet iedereen in de museumwereld het eens met de manier waarop nu bezoekers worden getrokken. Mila Stolk (28), verantwoordelijk voor de social media uitingen van Museum Boijmans van Beuningen stelt: "Het vluchtige van social media gaat in tegen de inhoud van het museum, het statige, het langdurige, het blijft. Je moet je afvragen of je de trend wilt volgen door instagramwaardige plekjes te maken en daarmee weg van je kern, of wil je die kern juist vertalen naar Instagram?”
Kunstblogger Yuki Kho van Kunst Kijken met Ko & Kho vindt dat musea "de juiste balans moeten vinden tussen instagramwaardig werk en andere goede kunst die wellicht minder esthetisch aantrekkelijk is."