‘Beweging’ was het sleutelwoord van Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch 2019. De kunstenaars en artiesten kozen - het motto You Are Here indachtig - stevig positie en bepaalden koers. Ze toonden bezoekers elf dagen lang mogelijke richtingen. Opties voor beweging, reacties op de onbestemdheid van deze tijd. Het leverde een scherp programma op. De nieuwe festivalplek BLVR&D nodigde uit tot samen denken en doen en wordt de komende jaren verder ontwikkeld. De organisatie riep op tot actie en ging met bezoekers en kunstenaars in gesprek over actuele onderwerpen.
Het brede programma van 103 voorstellingen bracht werk uit binnen- en buitenland, met een sterk aandeel Vlaamse programmering. Artistieke smaakmakers waren (inter)nationale producties #minaret van Omar Rajeh / Maqamat [LBN], Augusto van Alessandro Sciarroni [IT], Forever van Tabea Martin [CH], True Copy van Berlin [BE], [.....] van Theater Artemis [NL], Ghost Writer and the Broken Hand Break van Miet Warlop [BE] en De Living van NTGent / Ersan Mondtag [BE]. Het publiek omarmde vele bijzondere locatieproducties als Craquelé van Studio Orka [BE], Bloomsbury van Florian Myjer & Kim Karssen [NL], Seeking Unicorns van Chiara Bersani [IT], Signaal bij Haanwijk van Strijbos & Van Rijswijk [NL], Broeders - De Val van Den Bosch van Alexander de Bruijn [NL], Party Dialogues van Theater Artemis en Happiness van Dries Verhoeven.
Zeer opvallend voor makers en de vele aanwezige professionals uit alle hoeken van de wereld: de gulzigheid van het Boulevard publiek. Meer dan ooit toonden bezoekers hun generositeit en betrokkenheid. Ze kwamen met velen: dit jaar werden er 140.000 bezoekers geteld en ruim 60.000 kaartjes verkocht. Opvallend is het groeiend aantal meerdaagse bezoeken. Dit komt mede doordat het festivalterrein eerder opende en er voorstellingen eerder op de dag geprogrammeerd werden.
Ook dit jaar zette Boulevard in op toegankelijkheid voor iedereen. Met de inzet van gebarentolken en audiodescriptie, investeringen op het gebied van rolstoeltoegankelijkheid en programma’s voor de kleine beurs. Nieuw was de prikkelarme maandag, waarbij mensen voor wie de festivaldrukte snel te veel is, in rust welkom waren. Mede hierdoor wordt het publiek van Boulevard steeds diverser in achtergrond en leeftijd.