Milou Halbesma (directeur Publiekszaken Van Gogh Museum) verlaat het Van Gogh Museum en wordt per 1 februari de nieuwe directeur bij de VandenEnde Foundation. Adriaan Dönszelmann (zakelijk directeur en plaatsvervangend algemeen directeur Van Gogh Museum): ‘Milou heeft bij het Van Gogh Museum het besef van het belang van toegankelijkheid en bereik naar een hoger plan getild. Hierdoor is het aantal bezoekers en de publiekswaardering hoger dan ooit.’
Halbesma was sinds 2013 directeur Publiekszaken. Als lid van het managementteam was zij verantwoordelijk voor het merk Van Gogh Museum, de bezoekersstromen en de afdelingen Marketing, Evenementen, Pers, Digitale Communicatie, Publicaties, Bezoekersservice en Development.
Halbesma was ook verantwoordelijk voor het digitale domein: in de periode 2013-2019 zag het Van Gogh Museum zijn followers en het engagement op social media explosief groeien en bereikte het museum een internationale toppositie. Had het museum in 2013 ruim 200.000 Facebookfans en zo’n 76.000 volgers op Twitter, in 2019 sloot het museum af met 5 miljoen Facebookfans en 1,6 miljoen volgers op Twitter. Bovendien had het museum in 2019 1,4 miljoen volgers op Instagram. Het Van Gogh Museum heeft de meest betrokken fanbase van de internationale museumwereld op zowel Facebook als Instagram.
Vanaf mei 2019 is Halbesma voorzitter van de stichting Van Gogh Europe. Dit collectief verbindt plaatsen waar Vincent van Gogh heeft gewoond of gewerkt, en musea die werk van hem beheren of tentoonstellen in Europa. De afgelopen jaren was Halbesma verder bestuurslid bij verschillende stichtingen waaronder Water for Life en het Zaans Museum. Ook is zij al enkele jaren gastdocent aan de Universitat Internacional de Catalunya in Barcelona. Eerder bekleedde Halbesma leidinggevende functies bij de door de familie Geelen opgerichte Turing Foundation, KWF Kankerbestrijding en het Centraal Museum Utrecht.