Igone de Jongh als Julia in Romeo en Julia van Rudi van Dantzig, Foto: Angela Sterling

Igone de Jongh neemt na 24 jaar afscheid van Het Nationale Ballet

Igone de Jongh, eerste soliste van Het Nationale Ballet, neemt na 24 jaar afscheid van  Het Nationale Ballet. Na een indrukwekkende carrière die ze in 1996 begon bij Het Nationale Ballet in de laagste rang als adspirant, en waar ze in 2003 promoveerde tot de hoogste rang van eerste soliste, verlaat ze het gezelschap. Igone danst haar allerlaatste voorstelling bij Het Nationale Ballet in de rol van Julia, tevens een van haar meest geroemde rollen, in de voorstelling Romeo en Julia van choreograaf Rudi van Dantzig. Deze voorstelling vindt plaats op donderdag 31 oktober 2019, in Nationale Opera & Ballet, Amsterdam.

Igone de Jongh: “Ik vertrek in mijn 24ste jaar bij Het Nationale Ballet, het mooiste gezelschap van de wereld. Het voelt vreemd, maar tegelijkertijd ook goed om te vertrekken op het hoogtepunt. Ik vind het fijn om straks als zelfstandig danseres onafhankelijk invulling te geven aan de laatste jaren van mijn carrière.
Mijn motivatie om mijzelf te blijven ontwikkelen als danseres en nog vele mooie rollen te kunnen blijven dansen buiten de context van een klassiek gezelschap heeft er voor gezorgd dat ik deze beslissing heb genomen. Het verlaten van het gezelschap gaat natuurlijk niet gepaard zonder intense emoties. Ik zal veel collega’s -voor en achter de schermen- enorm gaan missen. Dankbaarheid voor alles wat zij voor mij betekend hebben, is een understatement voor wat ik voor ze voel.”

Ted Brandsen, directeur Het Nationale Ballet: “Igone de Jong is een heel bijzondere danseres en in ons land verreweg de bekendste ballerina van haar generatie. Na Alexandra Radius is er geen Nederlandse ballerina meer geweest die én de absolute ballettop heeft bereikt én bekend is in heel Nederland. Gedurende haar indrukwekkende carrière is ze uitgegroeid tot een ware balletster die alle grote rollen in het ballet heeft gedanst. Daarnaast is ze de muze van Hans van Manen.
Haar charisma, warme persoonlijkheid en uitstraling op het toneel hebben haar tot een absolute publiekslieveling gemaakt. Ook is ze een groot voorbeeld en inspiratiebron voor generaties jonge Nederlandse meisjes én jongens die balletdanser willen worden of zijn geworden. Igone’s bijdrage aan de balletkunst in Nederland en Het Nationale Ballet in bijzonder is dan ook van onschatbare waarde.
Igone verlaat ons gezelschap op het hoogtepunt van haar mooie en lange carrière bij ons. Een beslissing die ik betreur, maar ook respecteer en zelfs bewonder. Ik ben blij dat ik veel met Igone heb kunnen werken en zal haar enorm missen. Maar voorlopig gaan we nog volop genieten van de voorstellingen die ze de aankomende twee maanden nog bij ons zal dansen.”        
 
Igone’s laatste voorstellingen bij Het Nationale Ballet
Igone danst tot aan haar afscheid nog een aantal voorstellingen bij Het Nationale Ballet waarin ze haar publiek de laatste kans geeft om haar daar te zien dansen.
Igone danst tijdens het jaarlijkse Gala van Het Nationale Ballet op dinsdag 10 september.
Vervolgens danst ze alle voorstellingen van het programma Best of Balanchine III op vr. 13, za. 14, di. 17, vr. 20, zo. 22, vr. 27 en zo. 29 september.
Haar allerlaatste drie voorstellingen bij Het Nationale Ballet danst ze in de productie Romeo en Julia op donderdag 10 oktober (première), dinsdag 22 oktober en donderdag 31 oktober 2019. Alle voorstellingen vinden plaats in Nationale Opera & Ballet, Amsterdam.

In 1996 begon Igone als adspirant bij Het Nationale Ballet. In zeven jaar tijd doorliep ze alle rangen om in 2003, al op 24-jarige leeftijd te promoveren tot eerste soliste. Igone volgde haar dansopleiding aan de Nationale Balletacademie en The Royal Ballet School. Haar toenmalige adjunct-directeur in Londen noemde haar een ‘enigma’. ‘Een danseres met zo’n bijzondere kwaliteit, dat je wel naar haar móét kijken.’ Al tijdens haar opleiding won ze de Arnold Haskell Award. In 2002 ontving ze de Aanmoedigingsprijs van Stichting Dansersfonds ’79 en een jaar later de Alexandra Radius Prijs (2003). Igone heeft vrijwel alle hoofdrollen in het klassieke repertoire op haar naam staan en is ze de muze van choreograaf Hans van Manen. Het Britse danstijdschrift Dance Europe vermelde in 2015 Igone in de categorie ‘Dancer of the year’ voor haar rollen in John Neumeier’s La Dame aux Camelias en Hans van Manen’s Fantasia. In 2016, tijdens haar twintigjarig jubileum als balletdanseres, werd Igone onderscheiden met de Gouden Zwaan voor de grote bijdrage die zij met haar glansrijke danscarrière aan de Nederlandse dans heeft geleverd.  Enkele maanden later werd Igone om diezelfde reden benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Voormalig burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan reikte de Koninklijke onderscheiding aan haar uit, na afloop van een premièrevoorstelling van Ted Brandsens Coppelia.