Reading Salomé. Beeld: Florian Krauss.
Vaarwel Dijkzigt. Beeld: Kris Leeuw.
Campagnebeeld Operadagen Rotterdam 2019.

Opera op zijn Rotterdams

Operadagen Rotterdam 2019
Verschillende locaties binnen Rotterdam
17 t/m 26 mei 2019

Door: Bram Barentsen

Ondanks de onthoofde kop schiet alle aandacht het lichaamsdeel voorbij. Alle ogen zijn gericht op de vier mannen gekleed in beha’s, leren bovenstukken en visnetkleding. We zien het muziektheaterwerk Reading Salomé, de eigentijdse interpretatie van de opera Salomé van Richard Strauss. Nog steeds erotiek en moord, maar nu in de vorm van felgekleurde mannelijke lippen en grote oorbellen. In de Lip Sync Opera verlangen drag queens naar vrouwelijkheid. Het is tijd om traditie los te laten en mee te bewegen met een wereld van nieuwe genderverhoudingen. De performance maakt deel uit van het openingsfeest van de Operadagen Rotterdam 2019. Een 14e editie die volledig in het teken staat van verandering. 

Dit jaar is het thema van het opera- en muziekfestival: De Metamorfose. Wat verandert er in de wereld, in hoeverre zijn we ons daarvan bewust en staan we nog wel genoeg stil? 8. Metamorphosis gaat over die transformatie en beleeft haar wereldpremière in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Choreografe Nicole Beutler liet zich voor deze moderne dansopera inspireren door M.C. Escher, Ovidius en de beroemde Cold Song van Purcell en neemt je mee in de schemerzone, een tussengebied waar hoop en dreiging hand in hand gaan. 



Zo uitgesproken als de Rotterdammers zijn, zo wil ook Operadagen Rotterdam het publiek uitdagen en verrassen. Terwijl het voormalige Dijkzigt ziekenhuis voorgoed gesloten is en klaarstaat om gesloopt te worden, grijpt het festival op zijn Rotterdams de kans om een laatste afscheid te organiseren. Met actuele verhalen van Rotterdammers, oud-personeel en patiënten is een muziektheaterroute ontworpen langs operatiekamers, personeelskantines en door wachtkamers en verkoeverkamers. Vaarwel Dijkzigt toont verhalen over geboorte, herstel en afscheid binnen een Rotterdams icoon. 

Het begrip opera wordt nog meer opgerekt met de korte opera Viola. Deze voorstelling vindt plaats in de etalage van de Bijenkorf Rotterdam. Hier speelt het stemexperiment opera met de grenzen tussen publiek en artiest, zaal en podium. Voorbijgangers gaan door als figuranten en Viola verlangt.

Viola. Beeld: Mathis Nitschke.


Lekker oer-Hollands meezingen lijkt compleet te botsen met opera. Wunderbaum brengt daar verandering in. Met hun singalong-spektakel Het Nationale lied laten ze charmante smartlappen en gezellige meezingers klinken. Toeschouwer is performer en performer is toeschouwer, maar voortdurend met muziek van eigen bodem. Tijdens Het Nationale lied neemt de zaal de saamhorigheid aan zoals die van een pilsje en muziek uit de volkswijkjes. 

Andere gaten in de stad die gevuld worden zijn het gratis concert in de Paradijskerk, een vertoning van de stille film The Merry Widow in het stadhuis en hét stadsfeest Orfeo & Majnun. Een festijn waarbij enkele honderden Rotterdammers hun verhaal over liefde, verlies en verlangen tot leven blazen. Vind deze dag Bollywood-dans, Chinese acrobatiek, spoken word, hiphop en beatboxing tot aangrijpende opera door de hele stad. Volg die dag simpelweg de honderden witte figuren die de performers tegemoet dansen.

Stadsfeest Orfeo & Majnun.


Terwijl Operadagen Rotterdam het standaardbeeld van opera omgooit, mag een ode aan de meesters en powervrouwen als Harriet Tubman en Sylvia Plath niet wegblijven. Dirigent Edo de Waart pakt zijn baton voor Die Walküre door Richard Wagner, een onderdeel van de Ring des Nibelungen, een van de meest uitgebreide opera’s ooit. Die Walküre bevliegt liefde en koestert intimiteit, maar de kracht van een gezinsdrama zorgt voor een explosief verloop. 

Jorinde Keesmaat doet componist Louis Andriessen eer aan door twee van zijn werken samen te brengen: Odysseus’ Women en Anaïs Nin, een samenspel van vier vrouwenstemmen en een synthesizer. De internationale garde bezoekt Rotterdam met de cyberpunk-opera The Cave, een multidisciplinair optreden die nepnieuws, likes krijgen en de rest van de internetwereld betwist. Tijdens de chirurgische opera Einstein on the Beach van Philip Glass blijven de deuren letterlijk open en Il Diluvio Universale van Michaelangelo Falvetti viert de mens in al zijn diversiteit. 

Die Walkure van Richard Wagner. 


Ook ’s nachts gaan de Operadagen door. Acht van de tien dagen komt nieuw talent CLUB GEWALT met gulzige clubavonden. Clubavonden die opera vermoorden en doodverklaren. Clubavonden die opera een dienst bewijzen en tot leven wekken. CLUB GEWALT X OPERA holt opera uit met terugkerende operasoaps, een ‘op zoek naar het operapubliek’-radioprogramma, een bring-opera-back2life-rapbattle en meer provocerend gefeest. 

Operadagen Rotterdam is de operabroeipot waar moeilijk grip op is te krijgen. Het programma weet voor ieder wat te bieden zonder dat je echt weet wat te verwachten. Operadagen Rotterdam gaat verrassen en opera voor zichzelf, voor Rotterdam en voor jou opnieuw uitvinden. 

Il diluvio universale van Michaelangelo Falvetti.


Voor meerdere Operadagen festiviteiten kan je gebruik maken van stapelkorting of dompel je volledig onder in het festival met de Operadagen Rotterdam Festivalpas. Klik hier voor het volledige programma en de ticketverkoop.